کشف یک سیاره دیگر در پروکسیما قنطورس، نزدیک ترین همسایه زمین

براساس تحقیقات تیمی از دانشمندان بین المللی پروکسیما قنطورس، نزدیکترین سیستم ستارهای به منظومه شمسی احتمالا دارای یک سیاره دیگر است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newscientist، پروکسیما قنطورس که فقط ۴٫۲ سال نوری از زمین فاصله دارد ممکن است یک سیاره دیگر با اندازه شش برابر بزرگتر از زمین داشته باشد. پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به زمین پس از خورشید است و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

ماریو داماسو (Mario Damasso) از رصدخانه تورین در ایتالیا و فابیو دل سوردو ( Fabio Del Sordo) از دانشگاه کرت (Crete) یونان در روز ۱۲ آوریل، در کنفرانسی در کالیفرنیا اعلام کردند که سیاره جدیدی با نام پروکسیما سی (Proxima c) کشف کرده اند. این دو دانشمند اعلام کردند که هنگام بررسی آثاری از تکان خوردن ستاره توسط میدان گرانشی یک سیاره موفق به این کشف شدند.

این همان روش است که توسط یک گروه دیگر از ستاره شناسان در سال ۲۰۱۶ برای شناسایی سیاره دیگر پروکسیما بی استفاده شده است. در حالیکه پروکسیما بی در محدوده قابل سکونت قرار دارد (محدوده ای که فاصله آن از ستاره میزبان مناسب برای وجود آب به صورت مایع باشد)، پروکسیما سی در فاصله حدود ۱٫۵ برابر فاصله زمین از خورشید قرار دارد.

این فاصله به معنای دمای سرد و حدود ۲۳۳ درجه سانتیگراد زیر صفر است. از تکان خوردن ستاره پروکسیما قنطورس به نظر میرسد که هر سال پروکسیما سی ۱۹۳۶ روز است و اندازه آن ۶ برابر زمین است. دل سوردو میگوید که احتمال دارد پروکسیما سی در مدار خود به ستارهاش نزدیک شده و سپس از آن دور میشود.

بیشتر بخوانید: کشف نزدیک‌ترین سیاره ابرزمین قابل سکونت توسط ماهواره تس

محققان تأکید کرده اند که پروکسیما سی هنوز فقط یک نامزد برای سیاره بودن است و مشاهدات بیشتری برای اثبات آن نیاز است. دل سوردو گفت: ما خودمان چندین بار از خود پرسیده ایم که آیا این سیاره یک سیاره واقعی است. اما حتی اگر اگر این سیاره واقعا در فضا وجود داشته باشد ما باید تلاش کنیم تا شواهد بیشتری از آن ثبت کنیم.

تکان خوردن ستاره تحت تاثیر چندین سیاره کوچک و نه توسط یک سیاره بزرگ، یکی از مواردی است که میتواند موجب رخ دادن اشتباه در مشاهدات شود.

لورن وایس (Lauren Weiss) از دانشگاه هاوایی میگوید: نگرانی من این است که شاید سیارات دیگری در این سیستم وجود دارند که پنهان بوده و هنوز کشف نشدهاند. فقط زمان و مشاهده میتواند ثابت کند که آیا پروکسیما سی واقعا وجود دارد. 

بیشتر بخوانید: کشف یک سیاره‌ فراخورشیدی جدید با امکان حیات

منبع newscientist
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.