کشف گنجینه قرون وسطایی ۱۷ میلیارد دلاری بلوتوث

یک گنجینه قرون وسطایی متعلق به هارولد گورمسون معروف بلوتوث، حاکم دانمارکی در جزیره‌ای در آلمان توسط یک باستان شناس آماتور و نوجوان ۱۳ ساله آلمانی کشف شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، این دو نفر با فلزیاب در روگن (Rügen) بزرگترین جزیره آلمان در دریای بالتیک در حال جستجو بودند که کشف غیر منتظره‌ای را انجام دادند. به گزارش گاردین هنگامی که چشم آنها به درخشش قطعه فلزی افتاد، فکر کردند که یک قطعه آهن یا قلع است اما با نگاه دقیق‌تر مشخص شد که نقره می‌باشد. این کشف غیر منتظره در حالی انجام گرفته که افراد بسیاری در جزیره روگن با فلزیاب‌های پیشرفته دنبال کشف این گنجینه بوده‌اند.

پس از حفاری بیشتر با کمک باستان‌شناسان حرفه‌ای آثار قابل توجهی کشف کردند: که شامل گردنبند بافته، مروارید، گل سینه، چکش، ۶۰۰ عدد سکه که نزدیک به ۱۰۰ عدد از آنها مربوط به زمان حکومت بلوتوث بود. مایکل شیرن (Michael Schirren) باستان شناس برجسته به خبرنامه آلمانی DPA گفت: این گنجینه بزرگترین کشف مربوط به حکومت بلوتوث در منطقه دریای بالتیک جنوبی (Baltic Sea) است، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: کشف گنجینه های شهر گمشده هراکلیون

باستان شناس آماتور رنه شون (Rene Schön) که ۱۳ سال سن دارد به همراه جوینده گنج لوکا مالاشنیچنکو (Luca Malaschnitschenko) برای اولین بار در ماه ژانویه این گنجینه را کشف کردند و اخیراً به یک گروه باستان‌شناس پیوستند تا حدود ۴۰۰ متر مربع را به منظور کشف گنجینه بیشتر جستجو و خاکبرداری انجام دهند.

کشف گنجینه قرون وسطایی ۱۷ میلیارد دلاری بلوتوث

به گفته گاردین، باستان شناسان بر این باورند که این ثروت به پادشاه دانمارک هارلد گورمسون (Harald Gormsson) معروف به بلوتوث، متعلق است که از حدود سال‌های ۹۵۸ تا ۹۸۶ حکمرانی میکرد. بلوتوث به خاطر مسیحیت رساندن دانمارک در قرن ۱۰ شناخته می‌شود، وی همچنین کشورهای نروژ، آلمان، سوئد و دانمارک را پس از سال‌ها جنگ طولانی با همدیگر متحد کرد. لازم به ذکر است که نامگذاری فناوری انتقال اطلاعات بی‌سیم با برد کم که به بلوتوث (Bluetooth) معروف است نیز به افتخار پادشاه هارلد گورمسون انجام شده است.

قدیمی ترین سکه کشف شده مربوط به سال میلادی ۷۱۴ است در حالی که جوانترین آنها یک پنی و متعلق به  ۹۸۳ است. این تاریخ ها نشان می‌دهد که این گنج احتمالاً در اواخر دهه ۹۸۰ و هنگامی که بلوتوث نبرد بر سر قدرت را به پسر سرکش خود سوئین فورک بیِرد (Sweyn Forkbeard) باخت، دفن شده‌اند. بلوتوث پس از دست دادن قدرت به پومرانیا (Pomerania)، منطقه‌ای شمال شرقی آلمان امروزی و غرب لهستان گریخت و پس از یکسال درگذشت.

بیشتر بخوانید: بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.