گونه جدید دایناسور گوشتخواری که به اندازه اتوبوس بود

فسیل دایناسوری که ۳۰ سال پیش کشف شده بود، یک دایناسور گوشت‌خوار به اندازه اتوبوس بوده و یک گونه جدید است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این دایناسور که آلوسوروس جیمادسنی (Allosaurus jimmadseni) نام دارد ۱۵۵ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه در آمریکای شمالی امروزی می‌زیست. این جانور که ۹ متر طول و ۱٫۸ تن وزن داشت شبیه تیرانوسوروس رکس بود و روی دو پا راه می‌رفت. مطالعات جدید بر روی بقایای فسیلی نشان می‌دهد که دست‌های دراز آلوسوروس، این دایناسور خونخوار را به شکارچی بهتری نسبت به تیرانوسوروس تبدیل کرده بود.

دکتر دنیل چور (Daniel Chure) دیرینه شناس مرکز ملی دایناسورها در شمال شرق یوتا و نویسنده این مقاله می‌گوید: شناسایی یک گونه جدید دایناسور در سنگ‌هایی که به مدت ۱۵۰ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، یک تجربه و کشف فوق العاده است. آلوسوروس جیمادسنی نمونه‌ای عالی از میزان یادگیری ما از دنیای دایناسورها است.

آلوسوروس جیمادسنی از نظر دیرینه شناسی قدیمی‌ترین گونه جنس آلوسوروس است، دایناسورهای این جنس در دوره‌های ژوراسیک و کرتاسه می‌زیستند. گونه جدید این جنس دارای ۸۰ دندان و سه پنجه شبیه تیغ در انتهای بازوها بود که از آنها برای جدا کردن و خوردن سایر دایناسورها استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید: هالزکارپتور، عجیب‌ و غریب‌ترین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده

گونه جدید دایناسور گوشتخواری که به اندازه اتوبوس بود

دانشمندان معتقدند که این شکارچی در رأس هرم غذایی اکوسیستم آن زمان بود. بررسی استخوان مرتب شده این دایناسور نشان داد که چندین ویژگی منحصر به فرد داشت، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به جمجمه باریک و زوائد شاخ مانند در امتداد چشم‌ها اشاره کرد. 

پیش از این، دیرینه شناسان تصور می کردند که در آمریکای شمالی ژوراسیک فقط یک گونه از جنس آلوسوروس وجود داشته است. اما این تحقیق نشان داد که جیمادسنی حداقل ۵ میلیون سال قبل از آلوسوروس فراگیلیس (که اولین بار در سال ۱۸۷۷ توصیف شد) تکامل یافته است. این دو گونه در جزئیات اسکلتی با هم تفاوت دارند، به همین دلیل جیمادسنی به عنوان یک گونه جدید توصیف شد.

گونه جدید دایناسور گوشتخواری که به اندازه اتوبوس بود

پروفسور مارک لوون (Mark Loewen) از موزه تاریخ طبیعی یوتا می‌گوید: جمجمه جیمادسنی نسبت به فراگیلیس سبک‌تر بود، این خصوصیت رفتار متفاوت تغذیه‌ای بین این دو گونه را نشان می‌دهد.

سر دایناسور جدید صاف‌تر و ضعیف‌تر از فراگیلیس بود و بینایی بدتری نیز داشت، با در نظر گرفتن این مشکل در بینایی می‌توان گفت که جیمادسنی دید محدودی داشت و در گرفتن طعمه با مشکل مواجه بود. مقایسه استخوان‌ها نشان می‌دهد که آلوسوروس جیمادسنی دارای فک و گونه فوقانی فوق العاده بود، و یک تاج تزئینی شاخ مانند داشت که از چشم‌ها تا جلوی بینی کشیده شده بود.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.