۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی‌دانید

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لیست ورس، همه ما جنگ ستارگان، پیشتازان فضا و دکتر هو را دیدهایم. در نتیجه آرزو داشتیم که بتوانیم یک هاوربورد، اسلحه لیزری، چراغ لیزری و هر چیز دیگری از این فیلمها داشته باشیم. اجتناب ناپذیری واقعیت این است که اتومبیلهای ما پرواز نخواهند کرد، درها در سوپرمارکت فقط به علت وجود سنسور حرکتی باز می شوند و ما هرگز نمیتوانیم رئیس هایمان را بخار کنیم. 

با این حال آنچه که شاید متوجه نشده اید این است که بسیاری از فن آوریهای تخیلی در حال حاضر وجود دارند و یا در حال توسعه هستند. در این نوشتار ۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمیدانید، شرح داده میشوند. در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰- آدمانیتی زندگی واقعی

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

شرکت مدومتال (Modumetal) مستقر در سیاتل با موفقیت از فرآیند نانولامینه سازی (nanolamination) رونمایی کرد که در آن میدان الکتریکی که یونهای فلزی را در جای خود قرار می دهد می تواند یون های مذکور را بصورت دقیق کنترل کند. محققان توانسته اند با استفاده از این سیستم لایه های فلزی را روی یکدیگر قرار دهند. این فناوری هرگونه ترک خوردگی میکروسکوپی در فلز و خوردگی را تقریبا غیر ممکن است.

مدومتال با استفاده از این تکنیک موفق شده یک کلاس جدید فلزی کم هزینه و فوق العاده قوی را بسازد. فلزاتی مانند فولاد برای قدرت زیاد و مقاومت در برابر خوردگی، خم شدن و ترک خوردگی شناخته می شوند که با این فناوری می توانند تا ده برابر قویتر شوند.

این فلز احتمالا در حفاری های نفتی، پل ها، زیرساخت های ساختمانی و سایر زمینه های کاربردی که معمولا در آنها فولاد بکار می رود، استفاده می شود. با توجه به مقاومت این فلز جدید در برابر خوردگی، در حفاری های نفتی که معمولا در معرض بسیاری از مواد شیمیایی خورنده قرار دارد، امن تر و ارزان تر و با طول عمر بیشتر جایگزین فولاد می شود.

۹- تریکوردر

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

در سال ۲۰۱۱، بنیاد ایکس پرایز که توسط کوالکام (Qualcomm) پشتیبانی میشود، اعلام کرد که ۷ میلیون دلار برای هر تیمی که بتواند یک تریکوردر (tricorder) واقعی ایجاد کند اعطا میکند، تریکورد دستگاه اسکنی است که در فیلم پیشتازان فضا (Star Trek) استفاده میشد. کوالکام بطور خاصی علاقه مند به استفاده از تواناییهای تریکوردر در تشخیص بیماری است. دستگاه برنده باید وزنی کمتر از ۲٫۳ کیلوگرم داشته باشد، به طور مداوم پنج علامت حیاتی بدن را نشان دهد و قادر به تشخیص ۱۲ بیماری و همچنین عدم وجود مشکلات پزشکی باشد.

البته هیچ تیمی موفق نشد که یک تریکوردری بسازد که تمام الزامات فوق را برآورده کند، اما در آوریل ۲۰۱۷ به دو نفر به خاطر ساخت دستگاههای تقریبا نزدیک بورت جداگانه مبلغ ۲٫۶ میلیون دلار و یک میلیون دلار اعطا شد. هر دو دستگاه قادر به نظارت بر علائم حیاتی بدن هستند و می توانند ۹ بیماری را تشخیص دهند و علاوه بر آن خطری برای سلامتی انسان ندارند. حتی اگر آنها سازندگان این دستگاهها نتوانستند جایزه بزرگ را دریافت کنند، اما قابلیت هایی ایجاد کردند که قبلا در اتاق های بیمارستان یا آمبولانس دیده می شد.

۸- اگزواسکلت

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

اگزواسکلت چیزی است که مانند ماشین آلات از بیرون به فرد متصل می شود و قدرت، سرعت و عملکردهای اضافی برای شخص به ارمغان می آورد. این وسیله را احتمالا در بازی های کامپیوتری با نامهای پاورسوئیت و اگزوسوئیت دیده اید.

اگزواسکلتها تاکنون راه زیادی پیموده اند. در دهه ۱۹۶۰ اولین دستگاه توسط جنرال الکتریک ساخته شد که توسط نیروی هیدرولیک و الکترونیک کار می کرد. با این حال این ماشین بسیار بزرگ بود و برای استفاده نظامی از نظر عملی تقریبا غیر عملی بود.

پس از گذشت چند دهه اگزواسکلتها دیگر وسیله تخیلی نیستند. در سراسر جهان اگزواسکلتها توسط تعدادی از افراد و شرکت های تولیدی ثروتمند به ویژه در کشورهای پیشرفتهای مانند کره جنوبی استفاده میشوند. در سال ۲۰۱۷ تخمین زده شد که چند صد عملیات مختلف برای اهداف مختلف در سراسر جهان توسط آنها انجام شده است.

۷- لباس مخفی

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

از هری پاتر تا ارباب حلقه ها برای دهه ها لباس نامرئی کننده موضوع سرگرم کننده ای بود. ایده ای که بتوان لباس غیر قابل تشخیص و غیر قابل مشاهده ساخت، یکی از چیزهایی است که بحث های زیادی بوجود آورده است. استارتاپ آدم ریم هاروی با نام Stealth Wear، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مد سنتی اسلامی لباسی طراحی کرده که فرد را از دوربین های حرارتی پنهان می کند. لباس از پارچه های مصنوعی ساخته شده که قادر به انعکاس انرژی حرارتی است و فرد را از دستگاههای جستجوی حرارتی پنهان می کند.

در آزمایش ها با استفاده از دوربین های FLIR مشخص شد که چهره افرادی که لباس ها را پوشیده اند کاملا غیر قابل تشخیص است. آیا این آینده حریم خصوصی است یا فقط جنایتکاران به دنبال آن هستند؟

۶- دستگاه ترجمه زبان 

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

تصور کنید که قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، اما وقت لازم برای یادگیری زبان پیچیده و دشوار را ندارید. به جای سرمایه گذاری مالی و وقت زیادی برای یادگیری یک زبان، یک دستگاه مانند پایلوت ایرباد (Waverly Labs’s Pilot Earbuds) بگیرید. این ایرباد از استارتاپی می آید در آن ۴ میلیون دلاری سرمایه گذاری شد. 

نحوه کار دستگاه بسیار ساده است کلمات را دریافت کرده زبان را تشخیص می دهد آنها را ترجمه کرده و از طریق گفتار کامپیوتری به گوش کاربر می رساند. این به کاربر اجازه می دهد با استفاده از زبان مادری خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کند. 

این دستگاهها با قیمت ۲۴۹ دلار در دسترس هستند. با توجه به سرمایه گذاری زمان و هزینه که برای آموزش زبان لازم است این قیمت می تواند مورد توجه قرار گیرد. با این حال این دستگاه ها در رقابت با پیکسل بادز گوگل که ۱۴۹ دلار هزینه دارد، رقابت می کنند.

۵- کریونیک (فریز کردن بدن)

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

توانایی یخ کردن گیاهان و اعضای زنده هنوز هم یکی از پیچیده ترین فن آوری های شناخته شده برای انسان است، اما این فرآیند با موفقیت انجام شده است. براساس گزارش ناسداک نیوز (NASDAQ News) فرآیند انجماد شامل حمل بدن فرد بلافاصله پس از مرگ به محل جایی است که مایعات آن تخلیه شده و با مایع ضدیخ پر می شود و سپس در مخازن نیتروژن مایع قرار می گیرد. به طور حیرت انگیزی این فرآیند توسط بسیاری از شرکت های بیمه تحت پوشش قرار گرفته است.

بنیاد الکور لایف اکستینشن (Alcor Life Extension) این خدمات را با دویست هزار دلار انجام می دهد. برای ۸۰،۰۰۰ دلار،  می توانید فقط مغزتان را فریز و حفظ کنید. بعضی افراد ثروتمند بدن خود را پس از مرگ به این شکل حفظ کرده و امیدوارند که تکنولوژی روزی آنها را به زندگی برگرداند.

میزان موفقیت این تکنولوژی در حال حاضر نامشخص است. این تکنیک عمدتا به این بستگی دارد که در آینده توانایی احیای یک بدن حفظ شده را داشته باشیم یا بتوانیم یک مغز یخ زده را در سر یک بدن جوان تر قرار دهیم.

۴- نور جامد

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

اگر جنگ ستارگان را دیده اید پس با سلاح جدای آشنا هستید. این سلاح یک پرتو نور جامد است که میتواند تقریبا هر جسمی را ببرد. در حالی که هنوز چنین نسخه کنترل شدهای از تکنولوژی ایجاد نشده، یک مطالعه منتشر شده در فیزیکال روییو ایکس (Physical Review X) نشان داد که مهندسان دانشگاه پرینستون توانسته اند فوتون ها را طوری به هم متصل کنند تا به عنوان یک پرتو جامد عمل کنند، نه به شکل نوری که ما میشناسیم. این راه حل پیچیده باعث می شود که فوتون ها بصورت اتم ها رفتار کنند. این فناوری تنها در مقیاس بسیار کوچکی انجام شده اما دانشمندان می گویند که این تکنولوژی می تواند در مقیاس وسیع تری مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان امیدوارند تا نور را به گونه ای طراحی کنند که همانند موادی رفتار کند که انگار وجود ندارد. با توجه به ماهیت ناشناخته دانشمندان مشتاقانه منتظر دیدن این هستند این نوع از نور با مواد و عناصر مختلف چگونه واکنش نشان می دهد.

۳- سلاح لیزری

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

یکی دیگر از تکنولوژی هایی سنتی سلاح های لیزری هستند برای چند دهه واقعی بوده اند، اما هنوز در سطح عملیاتی تولید نشده اند. ولی از آنها در قایق های کوچک، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک ها استفاده شده است.

پرتو لیزرها نور هستند این به این معنی است که این پرتوها با سرعت نور حرکت می کنند. یک اسلحه تک تیرانداز بارت کالیبر ۵۰ سرعت پرتابه حدودا ۸۵۳ متر در ثانیه دارد در حالی که سرعت نور حدود ۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر در ثانیه است. علاوه بر این سلاح لیزری می تواند بی نهایت دقیق تر از سلاحهای سنتی باشد. در سلاحهای گرم سنتی باید مقاومت باد، مسافت و خطای انسانی را در نظر گرفت در حالیکه در سلاح های لیزری تقریبا همه این عوامل را نادیده می گیرند و با استفاده از رایانه های هماهنگ خطاهای انسانی را حذف می کنند.

۲-میدان نیرو

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

بوئینگ، یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی است که به طور رسمی مفهوم فناوری میدان نیرو را ثبت کرده است. تصور کنید فضاپیماها و سفینه ها همانند فیلمای پیشتازان فضا (Star Trek) و یا واکاندا (Wakanda) سپر حفاظتی دارند. 

این تکنولوژی به این صورت عمل می کند: هنگامی که سنسورهای کامپیوتری امواج شوک در نزدیکی خود تشخیص دهند بلافاصله سیستم دفاعی را آماده می کنند. بلافاصله پس از آن دستگاه هوا را در جهتی که شوک حرارتی تشخیص داده گرم کرده و یک میدان پلاسما ایجاد می کند. این میدان به عنوان یک مانع در برابر شوک حاصل از انفجار عمل می کند. این سپر موقتی نیروی انفجار را جذب، منعکس یا منحرف کرده و هدف خود را از آسیب محافظت می کند.

با این حال این فن آوری به طور مستقیم برای چیزی به کار گرفته نشده است. علاوه بر آن در برابر پرتابه های مستقیم، به طور محدود عمل می کند و نمی تواند گلوله و موشک ها را متوقف کند.

۱-ایمپلنت های سایبری

۱۰ تکنولوژی که از وجود آنها چیزی نمی دانید

در نهایت، ما به ایمپلنتهای  سایبری رسیدیم. آنها به هزاران شکل و اندازه ساخته می شوند اما مفهوم این موضوع به این معنی است که ماشینها درون یک ارگانیسم زنده کار کرده و امکان عملکرد اضافی را فراهم میکنند. کیفیت و کمیت استارتاپهای سایبری در دهه گذشته افزایش یافته است. پیشرفت این دستگاهها موجب تقویت شنوایی، بینایی و حس بویایی در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پارکینسون شده و توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.