آیا آرژانتینوسوروس بزرگترین دایناسور تاریخ است؟

بحث‌های زیادی درباره بزرگ ترین دایناسور جهان وجود دارد، اما براساس شواهد فسلی می‌توان گفت که آرژانتینوسوروس بزرگترین دایناسور تاریخ بوده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، نبرد برای عنوان بزرگترین دایناسور تاریخ یک مسئله پیچیده است. یکی از مشکلات این است که دیرینه شناسان به ندرت کل اسکلت را کشف می کنند. در اکثر موارد آنها فسیل استخوان‌های شکسته را کشف کرده و از روی آن یک پروفایل کامل از قد و وزن جانور را تخمین می‌زنند. 

گفته می‌شود که بزرگترین دایناسور تاریخ بر اساس، شواهد آرژانتینوسوروس (Argentinosaurus) است که در سال ۱۹۹۳ در آرژانتین کشف شد. این جانور عظیم الجثه گیاه‌خوار با طول ۴۰ متر و وزن ۱۱۰ تن بزرگترین ساروپودی (sauropod) است که در دوره کرتاسه میانی، حدود ۱۰۰ تا ۹۰ میلیون سال پیش می‌زیست.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

قبلاً براساس قطعات باقیمانده از فسیل دایناسور آمفیکولیاس فراگیلیموس (Amphicoelias fragillimus) تصور میشد که این دایناسور با طول ۴۰ تا ۶۰ متر و وزن ۱۳۵ تن بزرگترین دایناسور تاریخ بوده است ولی شواهد کافی بر این ادعا وجود ندارد. متاسفانه  شواهد وجود این دایناسور غول پیکر پس از مطالعه در دهه ۱۸۷۰ از بین رفته است، بنابراین تحقیق دوباره بر روی آن غیرممکن است. تنها شواهد برای بررسی این دایناسور صرفا نقاشی‌ها و یادداشت‌های صحرایی هستند.

تصویر اسکلت آرژانتینوسوروس در موزه Museo Municipal Carmen Funes در شهر پلازا هونیکال در آرژانتین

اما چگونه ممکن است که یک دایناسور این‌قدر رشد کند؟ برخی از محققان فرض می‌کنند که به علت دمای بالا در دوره کرتاسه و سطح اکسیژن زیاد، دایناسورها قادر به رشد سریع و سوخت و ساز زیادی بودند بنابراین هرچقدر که جثه‌ها بزرگتر بودند فضای بیشتری برای زندگی داشتند. برخی دیگر نیز می‌گویند دایناسورها برای رقابت با سایر جانوران کوچک و متوسط باید بزرگ می‌شدند. 

بزرگ بودن هزینه زیادی دارد؛ هنگامی که در پایان دوره کرتاسه در ۶۵ میلیون سال پیش، یک سیارک به زمین برخورد کرد (روزی که دایناسورها مردند!) این گروه نابود شده و تنها پرندگان از آنها به جای ماندند. پس از این رویداد جانوران کوچک توانستند زنده بمانند و بصورت منحصر بفردی توانستند زمین را تحت سیطره خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: امکان بازگرداندن دایناسورها به زندگی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.