کشف گنجینه‌های ارزشمند از خرابه‌های پومپئی

باستان‌شناسان طی حفاری‌های جدید در پومپئی موفق به کشف دیوارنگاره‌ها و گلدان‌های سفالی با قدمت ۲ هزار سال شدند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان اخیراً با بررسی خانه یک مرد ثروتمند اهل پومپئی گنجینه‌های زیادی پیدا کرده‌اند. پمپئی یکی از شهر های روم باستان بود که با انفجار کوه آتشفشانی وزوو در سال ۷۰ میلادی زیر خاکستر و سنگ دفن شد.

کوه وزوو در ساحل غربی ایتالیا تنها آتشفشان فعال در قاره اروپاست و به گفته دانشمندان یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان است. فوران این کوه ترکیبی مرگبار از گازهای سولفور سمی و خاکسترهای آتشفشانی ایجاد کرد و شهرهای پومپئی، آپلانتیس و استابیا را یک شبه زیر لایه‌ای از سنگ و خاکستر دفن کرد. لرزه‌های وزوو منجر به راه افتادن جریانی مرگبار از گل شد که شهر باستانی هرکولانیوم را نیز ویران کرد (بیشتر بخوانید: آیا آتشفشان وزوویوس مغز قربانیان را جوشانده و سبب انفجار جمجمه آنها شده است؟).

کشف گنجینه‌های ارزشمند از خرابه‌های پمپئی

دانشمندان اخیرا به حفاری و بررسی خانه‌ای به نام خانه ژوپیتر در منطقه پنج این شهر باستانی پرداخته اند. آنها تصویری از ژوپیتر، خدای خدایان در روم باستان، را در معبدی در باغ این خانه پیدا کرده‌اند و به همین دلیل هم آن را خانه ژوپیتر نامیده‌اند. این خانه در بین قرن ۱۸ و ۱۹ کشف شده بود اما طی بررسی‌های جدید باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای دیوارنگاره‌هایی در این خانه شدند. به گفته محققان، این دیوارنگاره‌ها اطلاعات جدیدی درباره زندگی روزمره مردم در هزاران سال پیش به ارمغان می‌آورد.

این آثار که بیش از ۲ هزار سال قدمت دارند، در شرایط خوبی قرار دارند. به گفته باستان‌شناسان، شگفت‌انگیز است که این آثار باستانی از یکی از مخرب‌ترین انفجارهای آتشفشانی در تاریخ جان سالم به در برده‌ اند. دانشمندان براین باورند که خانه ژوپیتر متعلق به مردی تحصیل‌کرده و ثروتمند بوده است، این خانه به سبک روم اول تزئین شده است. خانه ژوپیتر دارای یک آتریم (میان‌تالار) است که چند اتاق در اطراف آن وجود دارد.

کشف گنجینه‌های ارزشمند از خرابه‌های پمپئی

این اتاق‌ها با مرمرهای تقلبی به رنگ قرمز، زرد و سبز روشن تزئین شده‌اند. اتاق پشتی که مخصوص خانواده بوده، به سبک معماری معاصر آن دوره ترمیم شده است. محققان آثاری از آتش در یکی از خانه‌های مجاور خانه ژوپیتر پیدا کرده‌اند که منجر به سیاه شدن یکی از دیوارهای منقوش شده است.

 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.