امواج الکترومغناطیس گانیمد، قمر مشتری ماهواره‌ها را از کار می‌‌اندازد

دانشمندان متوجه شده اند که گانیمید (Ganymede) امواج الکترومغناطیسی منتشر می کند که یک میلیون بار قدرتمندتر از متوسط امواجی است که اطراف سیاره وجود دارد و می تواند ماهواره ها را از کاربیندازد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از dailymail، تحقیقی جدید نشان می دهد که بزرگترین قمر مشتری مقدار بی سابقه ای امواج الکترو مغناطیسی منتشر می کند.  این قمر که گانیمید نام دارد امواج الکترومغناطیسی تولید می کند که یک میلیون بار قدرتمندتر از متوسط امواجی است که در اطراف سیاره مشتری وجود دارد (اگر بخواهیم با فضاپیما در مشتری فرود بیاییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟).

این امواج در کل منظومه شمسی منتشر می شود و نوعی نور مانند شفق قطبی ایجاد می کنند. همچنین آنها الکترون هایی با انرژی بالا و خطرناک منتشر می کنند. این ذرات الکترون با بار زیاد می توانند هزار برابر یک دستگاه اشعه ایکس دندانپزشکی انرژی ایجاد کنند. ذرات الکترون مذکور به راحتی از سپر ماهواره ها گذشته و در عایق اطراف بخش های حساس الکترونیکی این دستگاه ها جا بگیرند.

با تجمیع الکتریسیته در فضاپیما یا ماهواره ممکن است فرایند تخلیه شارژ با قدرت زیاد در داخل این دستگاه ها اتفاق  بیفتد.  به این ترتیب یک صاعقه کوچک درون ماهواره به وجود می آید و احتمالا بخش های مهم آن را از کار می اندازد. البته تمام اجسام آسمانی این امواج را منتشر می کنند، اما دانشمندان معتقدند امواجی که قمر گانیمد منتشر می کند بسیار قدرتمندتر از حد متوسط است زیرا این قمر در میدان مغناطیسی مشتری قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید: سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.