اولین جاندار پیچیده تکامل یافته تاریخ، یک موجود شبیه به کرم بود

فاسی‌ورمیس یونانیکوس (Facivermis yunnanicus)، موجود شبه کرم که در حدود ۵۱۸ میلیون سال پیش و در دوره کامبرین زندگی می‌کرد اولین موجود پیچیده‌ تاریخ است که به تکامل رسیده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sci-News، این موجود دارای بدن بلند و پنج جفت بازوی خاردار در نزدیکی سر خود بود، به همین علت دانشمندان پیشنهاد کرده بودند که حلقه مفقود شده بین کرم‌های بدون پای سایکلونورالین (Cycloneuralian) و گروهی از جانداران فسیل شده با نام لوبوپودیان (Lobopodian) است که در تمام بدنشان اندام‌های جفت شده داشتند.

اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که این موجود خود یک لوبوپودیا بود که با حفر مسکن تونلی در کف دریا زندگی می‌کرد، به همین علت اندام‌های پایینی خود را در طی تکامل از دست داده است.

دکتر ریچارد هاوارد (Richard Howard) از دانشگاه یونان و موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید: یکی از شواهد اصلی فسیلی بود که در قسمت انتهایی بدن فاسی‌ورمیس یونانیکوس توسط یک لوله محاصره شده بود. ما ماهیت لوله را نمی دانیم، اما نشان می‌دهد که قسمت پایینی بدن کرم درون آن متورم شده است. چنین سیستم زندگی برای اندام‌های تحتانی آن مفید نبوده و با گذشت زمان آنها از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

اکثر نزدیکان این کرم سه تا نه مجموعه پا برای راه رفتن داشتند، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که فاسی‌ورمیس یونانیکوس در جای خود می‌ماند و از اندام‌های فوقانی برای فیلتر کردن مواد غذایی از آب استفاده می‌کرد. این نخستین نمونه شناخته شده از، از دست دادن ثانویه اندا‌م‌ها است، امروزه مواردی مانند از بین رفتن پاها در مارها دیده می‌شود.

دوره کامبرین با عنوان دوران طلوع حیات جانوران شناخته می‌شود و دانشمندان مجذوب یافتن گونه‌های در حال تکامل مربوط به این دوره هستند، بخصوص جانوران ابتدایی که در مرحله اولیه تکامل قرار داشتند. فاسی‌ورمیس یونانیکوس نخستین موجود پیچیده‌ای است که در دریاها تکامل یافته است، طول این جانور شبه کرم، به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسید و پنج جفت پا در نیمه جلویی بدن خود داشت.

 

بیشتر بخوانید: دیکین‌ سونیا با ۵۵۸ میلیون سال سن قدیمی‌ترین جاندار زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.