اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

طرفداران زمین تخت بدون در نظر گرفتن معادلات بسیار ساده ریاضی و فیزیک می‌گویند که زمین کروی نبوده و تخت است اما اگر فرض آنها درست بود در این صورت زندگی هرگز در زمین شکل نمی‌گرفت.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، زمین کروی است، این یک واقعیت ساده است که انسان‌ها هزاران سال آن را می‌دانند. اما به محض اینکه اتحاد جماهیر شوروی ماهواره اسپوتنیک ۱ (Sputnik 1) را در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب کرد این مسئله به صورت واقعیت علمی برای ساکنین زمین اثبات شد.

با این وجود گروه کوچکی از مردم اصرار دارند که زمین تخت (زمین مسطح) است، در سال‌های اخیر طرفداران این فرضیه غلط در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به فعالیت پرداخته و به نظر می‌رسد که در مورد اساسی‌ترین حقیقت درباره زمین شک دارند. بسیاری از طرفداران زمین تخت تلاش زیادی می‌کنند تا یک توضیح بدیل برای این که اگر زمین تخت است پس چرا مانند یک کره رفتار می‌کند، بیابند. گرچه زمین کروی به طور واضح با مشاهداتی که انسان درباره این سیاره در طی سالیان طولانی انجام داده مطابقت می‌نماید.

با این حال اگر زمین واقعاً مسطح بود، مانند سیاره‌ای که امروزه می‌شناسیم رفتار نمی‌کرد. در حقیقت بشریت و هر جاندار دیگری که در زمین زندگی می‌کنند، نمی‌توانستند وجود داشته باشند.

دیوید استیونسن (David Stevenson) سیاره شناس دانشگاه کلتک در کالیفرنیا می‌گوید: برای تغییر شکل یک جسم کیهانی به دیسک تخت (و نه کره) باید آن را با سرعت بسیار زیادی بچرخانید. متأسفانه این وضعیت باعث می‌شود تا زمین به خرده‌های بسیار ریزی متلاشی شود.

در دهه ۱۸۵۰ ستاره شناس جیمز کلرک ماکسول (James Clerk Maxwell) از نظر ریاضی نشان داد که یک شکل دیسک جامد پیکربندی پایداری در کیهان ندارد، وی این کار را برای حلقه‌های سیاره زحل انجام داد. تحقیقات ماکسول پیش بینی کرد که حلقه‌های زحل از تعداد زیادی ذره کوچک و بدون اتصال ساخته شده است، که بعدها مشخص شد پیش بینی او کاملاً درست است. ریاضیات وی همچنین توضیح داد که چرا هیچ سیاره دیسک مانندی در اطراف کهکشان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چرا زمین به دور خود می‌چرخد؟

برای صاف کردن زمین بدون چرخاندن سریع آن، به سحر و جادو یا شاید یک پانینی (نوعی ساندویچ ایتالیایی) ساز کهکشانی نیاز است. در هر حال یک زمین مسطح به مدت طولانی دوام نخواهد داشت. طی چند ساعت، نیروی جاذبه می‌تواند سیاره را به شکل کروی تغییر دهد. جاذبه از همه طرف به یک اندازه به سیاره نیرو وارد می‌کند، این امر توضیح می‌دهد که چرا سیارات کروی هستند (البته بسته به سرعت چرخش یک سیاره، این نیروها ممکن است علیه گرانش کار کرده و کمی برآمدگی در استوای سیاره ایجاد کنند). همانطور که ریاضیات ماکسول نشان داد، وجود یک زمین مسطح جامد و پایدار در شرایط جاذبه واقعی امکان‌پذیر نیست. 

هنگامی که از دست گرانش خلاص شوید، همه چیز در سیاره به سرعت متوقف می‌شود. اتمسفر؟ از بین می‌رود، زیرا گرانش اتمسفر زمین را نگه داشته است. جزر و مد؟ از بین می‌رود، زیرا در اثر کشش گرانشی ماه ایجاد می‌شود که اقیانوس ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود تا هنگام چرخش زمین یک تحدب ظریف ایجاد شود.

ماه؟ از بین می‌رود، زیرا هر توضیحی درباره وجود ماه شامل گرانش است. مورد قبول‌ترین نظریه درباره تشکیل ماه این است که پس از برخورد یک سیاره (سیاره تیا) به زمین باقیمانده‌های حاصل از این برخورد که در فضا شناور بودند توسط نیروی گرانش زمین به دام افتاده و ماه را را تشکیل دادند. نظریه دیگر می‌گوید که ماه همزمان با زمین (باز هم به لطف گرانش) شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: افزایش فاصله ماه از زمین

محاسبات ساده 

نیروی گرانش همچنین عامل وجود ساختار لایه لایه زمین است به طوری که متراکم‌ترین مواد هسته را تشکیل داده، مواد سبک‌تر گوشته و سبک‌ترین مواد نیز پوسته را تشکیل می‌دهند. بدون این ساختار لایه بندی شده، زمین بسیار متفاوت رفتار خواهد کرد. به عنوان مثال هسته بیرونی و مایع زمین به عنوان یک آهنربای غول پیکر و پویا عمل کرده و باعث ایجاد میدان مغناطیسی سیاره می‌شود. میدان مغناطیسی از اتمسفر سیاره در برابر بادها و طوفان‌های خورشیدی محافظت می‌کند، بر خلاف زمین مریخ به علت دارا بودن میدان مغناطیسی بسیار ضعیف اتمسفر خود را ۴ میلیارد سال پیش از دست داد.

جیمز دیویس (James Davis) ژئوفیزیکدان دانشگاه کلمبیا می‌گوید: اگر زمین تخت باشد، تکتونیک صفحه‌ای (حرکت لیتوسفر یا سنگ کره که پوسته‌های اقیانوسی و قاره‌ای را تشکیل می‌دهند) دیگر کارایی نخواهد داشت. هنگامی که محاسبات را انجام می‌دهید، فقط محاسبات ساده‌ای مانند این که اگر یک صفحه با یک نرخ ثابت حرکت می‌کند صفحه دیگر نیز باید با همان نرخ حرکت کند، این وضعیت فقط در یک زمین کروی امکان‌پذیر است.

طرفداران زمین تخت توضیحات مختلفی درباره چگونگی امکان‌پذیر بودن این مشاهدات برای سیاره مسطح ارائه می‌دهند. دیویس در ادامه می‌گوید: مسئله این است که این توضیحات هیچ بنیان ریاضی یا فیزیکی ندارند. هنگامی که ماکسول در دهه ۱۸۵۰ پیش بینی کرد که حلقه‌های زحل از تعداد زیادی ذره کوچک ساخته شده‌اند، این کار را با استفاده از دانش عمومی در مورد چگونگی عملکرد نیروهای گرانشی و چرخشی انجام داد. مقاله او درباره این موضوع بیشتر معادلات ریاضی بودند در حالی که فرضیه‌های زمین مسطح این طور نیستند.

در واقعیت زمین و ماه هر دو به یک دلیل قابل اندازه گیری گرد هستند، جاذبه! کسانی که به زمین مسطح باور دارند باید برای هر دو توضیحات مستقل ابداع کنند، در حالی که این توضیحات مستقل اغلب با یکدیگر مغایرت دارند. دیویس می‌گوید: این گونه است که این فرضیه‌ هرگز کار نمی‌کند. وی گفت: اگر بتوانیم هزار مشاهده را با یک نظریه ساده توضیح دهیم، بهتر از این است که هزار مشاهده را با هزار نظریه توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه سرعت نور نسبت به زمین، ماه، مریخ و کیهان

مطالب مشابه
26 نظر
  1. سارا می گوید

    سلام
    نتیجه گیری به سمتی گردید
    با توضیحات بالا زمین کروی میباشد یا تخت ؟

    1. مدیریت می گوید

      سلام، کروی

    2. کریم می گوید

      ببینید چرخاندن به معنی یه چیز گرد هستش
      در قرآن اومده خدا کسی است که شب و روز را در هم می‌چرخاند
      از همین آیه قرآن میفهمیم زمین گرده

      1. ممد می گوید

        خفه شو بابا

        1. مسعود می گوید

          بی فرهنگی و لحن تند تخت گراهایی مثل تو گویای همه چیز هست
          بنده هم به یقین میگم زمین کروی
          تموم شد و رفت

  2. محسن می گوید

    این چرندیات چیه؟! اصن شما تا حالا نظریه زمین تخت و خوندید.گرانش چیه؟! فضا چیه؟!
    لااقل میخواید یه چیز و نقد کنید کامل بخونید ببینید چی میگن.
    در مدل زمین تخت اصلا گرانشی وجود نداره و فضای خلا کیهانی نیست که بخواد گرانش در اون فضا گردش کنه

  3. بهرام می گوید

    گردش زمین به دور خودبا سرعت ۱۶۰۰در ساعت جای سوال داره.این به این معنی هست.که اگر دو هواپیما یکی از شرق به غرب امریکا ودیگری از غرب به شرق امریکا همزمان حرکت کنند باید با اختلاف بسیار زیاد از هم به مقصد برسند که در واقع اینجور نیست.من حقیقتا چون فرضیه تکامل بشر را به دلایل زیاد را قبول ندارم.امابسیاری بدون دلیل قبول دارند ودر حال تدریس هستند.این چرخش زمین رو هم که مطرح میکنند را نیز قبول ندارم.ودر اینده دروغ های اینها معلوم خواهد شد ورسوا خواهند گشت

    1. مهراد می گوید

      هوا پیما از جو زمین خارج نمیشه

    2. رضا می گوید

      فرض کن در یک اتوبوسی که به عنوان مثال با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند نشسته ای و یک مگس در مشت شما گرفتار شده، ناگهان مشت خود را باز می کنید، طبق گفته شما مگس باید باسرعت به شیشه عقب اتوبوس برخورد کند!! متوجه منظورم میشید آیا؟

  4. کیان می گوید

    خب ، در زمین کروی، چگونگی به وجود اومدنش توضیح داده شده که کروی بودن زمین رو اثبات میکنه. از زمانی که زمین به وجود اومده،. حالا اگه کسی می‌دونه چه توضیحی برای به وجود اومدن زمین تخت هست بیاد بگه.مطمئن هستم که در نظریه زمین تخت ، دیگه این زمین از انفجار ستاره ای به وجود نیومده. پس چطور تشکیل شده.

  5. عسکر صیفوری می گوید

    هر وقت تونستید کروی بودن ماه رو ثابت کنید . بعد کروی بودن زمین رو ثابت کنید . اگر ماه کروی است چرا از هرجای دنیا عکس از ماه می گیریم لکه های ماه همه یکسان است . چرا چرخش ماه شمال به جنوب است و شرق به غرب نیست دقیقا خلاف توجیهات چرند ناسا و دوم اینکه با فاصله ای که ماه از زمین دارد ماه گرفتگی ها باید با مدت زمان بیشتری از چیزی که الان است باید باشد . ( حداقل ۵ برابر) یک بزرگی زمین نسبت به ماه ۵۰ برابر و دوم فاصله داشتن ماه از زمین . روی کاغذ بکشید زمین بزرگ تر از ماه و ماه پشت زمین یک خط از سمت خورشید به زمین بکشید (بالای قطر خورشید بکشید و از بالای زمین عبور دهید ) و برای پایین هم همین طور ، یک چیز عجیب میشود چه عجیبی یعنی ماه گرفتگی از اول شب باید باشد تا آخر شب

    1. سلیمان می گوید

      سلام اتفاقا اینطور نیست عکس های مختلف ماه را که از نقاط مختلف گرفته شده دقیق ببینید انحنای سطح ماه در تصاویرش کاملا مشخصه . در مورد ماه گرفتگی و .. هم بهتره کمی مطالعه داشته باشید مرکز زمین ، ماه و خورشید به ندرت در یک امتداد قرار میگیره دوست عزیز .

  6. سینا می گوید

    چقدر زمین تخت گرا زیاد شده خخخخخ
    من همیشه فکر میکنم اینا دارن شوخی میکنن

    1. hwapyung می گوید

      مگه شوخی نمیکنن؟ همش برای سرگرمی و دور شدن از روزمرگی کروناس بابا

    2. پیمان می گوید

      بخدا منم فکر میکنم دارن شوخی میکنن اینا!

  7. مهدی می گوید

    تابلو ترین مساله زمین کروی اینه که سطح آب هرگز خمیده نمیشه! شما هرگز نمی تونین آب رو در سطح به شکل خمیده در بیارین چون هر کاری کنین آب یک سطح صاف رو تشکیل میده.

    1. Nona می گوید

      پس گرانش اینجا کشکه

    2. یکی که قبلا با زمین تختایا بحث کرده می گوید

      چون آزمایشی که تو انجام میدی جاذبه روش اعمال میشه فکر میکنی زیر زمینم یه جاذبه وجود داره
      زمین خودش جاذبه داره دقیقا دلیل صاف موندن آب چیه؟

  8. محمد می گوید

    من معتقد به زمین کروی هستم وکسانی هستند که خلاف اون رو در نظر میگیرند و نظرشون قابل احترامه
    من خودم اول اونو شوخی فرض میکردم
    ولی حالا در چندین سایت بررسی کردم
    نحوه مشاهده ماه و هلال ماه و جاذبه و اختلاف ساعتها و ….

    زمین کرویه:
    انحناشم تو ۳۰۰۰کیلومتر ب بالا معلوم میشه نه تو چندصد کیلومتر.مگه کوچیکه اخه. بعدشم اگر خورشید دیسکی باشه چطور تو همه مواقع کروی معلوم میشه. اگر دیسکی بود هنگام غروب شک نکن. هلالی معلوم میشد. ناسا هیچ دروغیم نگفته.

    با سلام
    با چند دلیل زمین گرد رو اثبات میکنم
    ۱-اول اینکه در صورت مسطح بودن زمین دیگر اختلاف ساعتی بین غرب و شرق وجود نداشت و در همه جاهای دنیا هوا یا تاریک بود با روشن و
    ۲- جاذبه دیگر معنی نداشت. انرژی جاذبه خود را با حرکت به سمت بالا مانند یک موشک ایجاد میکرد اما چگونه با این حال این همه سال زمین از مدار خود یا منظومه خارج نشده.
    ۳- اینکه نور و گرما ی خورشید بر روی خط استوا به صورت عمود تابیده میشود پس روی زمین مسطح همه جای دنیا گرم است.
    ۴- ماه گرفتگی و سایه زمین برروی ماه نشان از کروی بودن رمین دارد.
    ۵- حالت های مختلف ماه و نشانه گرد بودن زمین و قمر بودن ماه و زاویه تابش خورشید با ماه رادارد.
    ۶- از نظر علمی ثابت شده اگه زمین کروی نبود و بصورت دیسک بود بایستی باسرعت خیلی زیادی در گردش بوده و بصورت پیوسته نبایستی باشه که بحثش خیلی مفصله

    در Google map فاصله هارو طبق زمین کروی میده و درست هستن. در زمین تخت و کروی نقشه و فاصله ها باهم متفاوت است.

    خلاف زمین کروی
    فصل تابستان و زمستان در نیم کره شمالی و جنوبی

    جالبه دوستی عنوان کرده ساکن آمریکاست و به چشم خودش دیده زمین ذوذنقست پس چرا عکسی از زمین نگرفته برعکس کروی بودن رمین که هزاران عکس وجود داره یک عکس هم برخلاف آن وجود نداره
    غیر از دلایل علمی مبنی بر کروی بودن زمین وجود داره انسانها همیشه دنبال مطرح کردن خودشون هستند و اینهمه کشورها آمریکا ، ژاپن ، روسیه و ایزان ، کره شمالی و اکثر کشوذهای اروپایی ماهواره به آسمان فرستادند
    چرا هیچکدومشون عنوان نکردند که زمین تخته با اینهمه اختلافاتی که از نظر سیاسی و مذهبی بین کشورها وجود داره حتی برای رو کردن دست همدیگه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    و بقول بعضی ها اختلاف بین فراماسونرها نمیذارن که زمین تخت مشخص شه
    پس چرا اختلافی که بین فراماسونرها و افراد مذهبی وجود داره و چرا هوا فضا سپاه خودمون لا اقل برا رو کردن دست فراماسونرها عکسی از زمین تخت نگرفته و پخش نمیکنه

    1. SŒp می گوید

      در جوابت بگم که زمین یا حالا گرده یا تخت فرقی نمی کنخ.اما
      یه چیط جالب اینه که گفتی ناسا هسچ دورغی نگفته.اگه در رابطه با زمینه که خیلات تخت.اگه در رابطه فضاست اینجاست که باید کمی تحقیق کنی و دنبال منابع و سند های دست یک بگردی.

    2. امین می گوید

      ایول داداش خیلی خوب گفتی

  9. Emran می گوید

    خوشم میاد دلیل و استدلال هم میارن زمین تخت هستش،آخه فکر گالیله چند صد سال پیش فهمیده زمین کرویه ولی تو قرن بیستویکم کسایی پیدا شدن ک میگن زمین تخته!؟
    تصاویر ماهواره ای هم دروغ میگن آخه ک اینا باور نمیکنن زمین کرویه و همه سیارات و ستاره ها حالا من شنیدم ک میگن زمین هم میتونسته شبیه ب یک دونات باشه ولی تخت اخه؟؟؟

  10. SŒp می گوید

    بشتر جو تاثیر داره تا گرانش دوست عزیر

  11. اکبر می گوید

    عزیزانی که میگن زمین تخته
    لطفا “حرکت رجعی سیارات” را توجیه کنند (عاملی که باعث ارایه و اثبات نظریه کپرنیک شد)

  12. سعید می گوید

    موضوع اینه که تمام آنچه درباره سفرهای فضایی گفته میشه دروغی بیش نیست. انسان تابحال نتونسته به فضا بره. ایستگاه های فضایی وجود نداره. تمام فیلمها و عکسها که درباره فضا، زمین و سایر سیارت در کتابها و وبسایتها دیده میشه همشون دروغ و فتوشاپ هستش.باور نمیکنید خودتون برید با یه تلسکوپ قوی یا دوربین سوپر زوم شکل سیارتو ببینید. کاملا با اونچیزی که تابحال دیدید متفاوت هستش. میدونستید هیچکس اجازه نداره به قطب جنوب(جنوبگان) سفر کنه. فقط بوسیله تورهای گردشگری و اونم مکانهایی میبرن که خودشون بخوان. اجازه ندارید از گروه جدا بشید. آیا رفتن به سرزمینی که فقط یخ و برف هستش انقدر قدرتهای بزرگ جهانو دچار ترس میکنه یا اینکه در آنسوی یخها خبرهائی هستش؟!!! نویسنده صحبت از جاذبه زمین میکنه. اصلا اونچیزی که در مورد جاذبه زمین گفته میشه هم دروغی بوده که سالیان سال به ماها آموزش دادن و گفتن! اگر فرض کنیم زمین کروی هستش بنابراین آب دریا و اقیانوسها باید میریخت. خوب در جواب میگن همه اینا را جاذبه زمین نگه داشته. خب اگر این موضوعو قبول کنیم پس باید بپذیریم که جاذبه خیلی قوی هستش که تونسته مانع فرو ریزی این حجم آب شده. اما میبنیم که پرندگان و حشرات به راحتی پرواز میکنن.همگیمون به راحتی بالا پائین میپریم و … یه مثال دیگه دیگه. میدونیم که آمریکا و روسیه موشکهای بالستیک دارند که مسافت ۱۰ هزار کیلومتر هم طی میکنند. حرکت این موشکها هم بصورت پرتابی هستش. یعنی بصورت اوریب تا یه ارتفاع معین بالا میرن و سپس به سمت هدف حرکت میکنند که تقریبا یه حرکت مثلت مانند طی میکنند. به فرض کروی بودن زمین، اگر زمین را از طرفین قطبین در نظر بگیریم به دو قسمت نیمکره غربی و شرقی تقسیم میشه. حالا فرض کنید از خاک آمریکا که در نیمکره غربی هستش یه نقطه ای درست روبروی همون نقطه ای که موشک شلیک میشه را میخوان هدف قرار بدن!! به نظرتون در صورت گرد بودن زمین همچین حرکتی امکان پذیر هستش؟ میدونم باور تخت بودن زمین سخت هستش اما مطالعه کنید، منم مثل خیلیاتون اول باور نمیکردم، مسخره میکردم. اما وقتی مطالعه کردم و واقعیتها را خوندم و دیدم فهمیدم که قرنهاست به کل دنیا دروغ میگن. یه فیلمی از سالهای پایانی عمر نیل آرسترانگ هستش که در اینترنت سرچ کنید میتونید ببینید. خبرنگار ازش میخواد که دست روی انجیل بذاره و قسم بخوره که به ماه سفر کرده، اما نیل آرمسترانگ قبول نمیکنه!!! چرا قبول نمیکنه؟ جوابش واضحه. هیچ انسانی به ماه سفر نکرده و با امکانات فعلی نمیتونن سفر کنند. هنوز نتونستند از گنبد آسمان رد بشن. نویسنده درباره جزر و مد دریا میگه.

  13. ایلیا می گوید

    خسوف و کسوف رو چطوری پیشبینی میکنند نکنه از روی جزوه زمین تخت ها ؟!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.