ایمپلنت مغزی که افکار را به گفتار تبدیل می کند

دانشمندان یک ایمپلنت طراحی کردهاند که سیگنالهای مغز را به گفتار تبدیل میکند. این فناوری میتواند به افرادی که قادر به صحبت کردن نیستند کمک کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو است این ایمپلنت را بر روی پنج داوطلب که داستانهای کودکانه میخواندند آزمایش کردند. آنها همچنین از الکترود برای اندازه گیری ولتاژ مغزی در طول خواندن داستان استفاده کرده و سپس این الگوها را با گفتار مطابقت دادند.

در این روش خاص به جای تلاش برای خواندن افکار از تلاش مغز برای فعالیت لب ها، فک و حنجره استفاده میشود. حتی افرادی که توانایی صحبت کردن را از دست دادهاند میتوانند در مورد به شکل دهی به دهان خود برای تولید کلمات فکر کنند، اینها سیگنالهایی هستند که دستگاه جدید از آنها استفاده میکند.

با وجود اینکه این سیستم هنوز کامل نشده است اما ۶۹ درصد از کلمات آن قابل فهم است و تمرکز بر روی شبیه سازی قطعات صوتی به یک قدم قابل توجه تبدیل در این روش شده است.

گوپالا آنومانچیپالی (Gopala Anumanchipalli) سرپرست این پروژه می گوید: ارتباط بین حرکات صوتی و صدای گفتاری که تولید میشود کمی پیچیده است. استدلال ما این بود که مراکز گفتاری در مغز، حرکات را به جای گفتار رمزگذاری میکنند بنابراین ما هم میبایست همان کار را برای رمزگشایی انجام بدهیم.

ایمپلنت مغزی که افکار را به گفتار تبدیل می کند

آنچه آنومانچیپالی و همکارانش انجام دادند، ایجاد دو شبکه عصبی بود: یکی برای مطابقت سیگنال های مغزی با حرکات دستگاه صوتی، و دیگری برای تبدیل آن حرکات به گفتار سنتز شده بود.

همانند تلاش های قبلی برای تبدیل الگوهای مغز به صداهای قابل فهم، کلمات کوتاه و جملات ساده بهتر کار میکنند. اما هنگام کار با جملات پیچیده مترجم مغز خوب کار نمیکند، هرچند که این مترجم پیشرفت قابل توجهی نشان داده است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.