بزرگترین کشف‌های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

تابوت سیاه اسکندر، کمیکهای باستانی،  ساخت هرم ۴۵۰۰ ساله، سرنخی از اولین آمریکایی‌ها، قدیمی‌ترین آبجوسازی جهان، قدیمی‌ترین پنیر مرگبار جهان، بزرگترین مراسم قربانی کردن کودک، قدیمی‌ترین ردپای انسان در شمال آمریکا، سازه‌های باستانی مایاها و مومیایی کردن قبل از نوشتن بزرگترین کشف‌های باستانی هستند که در سال ۲۰۱۸ انجام شده‌اند

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، کشف‌های باستان شناسی بسیار شگفت انگیزی در سال ۲۰۱۸ انجام شد، از قدیمی‌ترین پنیر جهان تا قدیمی‌ترین آبجو و یا تابوت سنگی سیاه که مردم فکر می‌‌کردند با باز کردن آن نفرین باستانی آن آزاد می‌شود. در اینجا نگاهی به این کشف‌های شگفت انگیز باستان شناسانی میاندازیم.

۱۰- آب تابوت سیاه

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

هنگامی که تابوت اسکندر یا سارکوفاژ باز شد، در درون آن ترکیبی از فاضلاب همراه با بقایای اسکلتی و کتیبه‌های طلا وجود داشت. اسکلت‌ها متعلق به یک زن با سن ۲۰ تا ۲۵ سال و دو مرد ۳۰ تا ۴۰ ساله بودند. یکی از مردان یک حفره کوچک در جمجمه خود داشت که نشان می‌داد تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. یکی از کتیبه‌های طلا تصویر یک مار را نشان می‌داد، برای این ۳ نفر چه اتفاقی افتاده یا به چه علت در تابوت قرار گرفتند یک راز است.

بیشتر بخوانید: کشف اسرار تابوت سیاه اسکندریه

۹- کمیک‌های باستانی

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

یک مقبره باستانی مربوط به قرن دوم میلادی در اردن کشف شد که در آن نقاشی‌هایی از نحوه زندگی در شهر کاپیتولیا به تصویر کشیده شده بود. در آن تصاویر صدها نفر از شخصیت‌ها از جمله خدایان، مردم و حیوانات نشان داده شده و با خط آرامی توضیح داده شده که آنها مشغول انجام چه کاری هستند. کتیبه‌ها در حقیقت مشابه کتاب‌های کمیک هستند (comic) که در آن فعالیت‌های افراد را توصیف کرده و درباره آنچه که آنها انجام می‌دهند توضیحاتی آورده شده است.

۸- ساخت هرم ۴۵۰۰ ساله

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

باستان شناسانی که در هاتنوب (Hatnub) یک معدن سنگ در صحرای شرقی مصر، کار می‌کردند یک سیستم سراسیبی را کشف کردند که در آن سنگ‌های مرمر به سطح شیب شیبدار کشانده شده است. قدمت کتیبه‌هایی که در این محل یافت شد به حدود ۴۵۰۰ سال قبل در دوران سلطنت خوفو (فرعونی که هرم بزرگ جیزه را ساخت)، می رسد. باستان شناسان می‌گویند که این سیستم ممکن است سرنخ‌هایی را درباره نحوه ساخت هرم بزرگ ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: تالارهای پنهان در هرم بزرگ جیزه

۷-سرنخی از اولین آمریکایی‌ها

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

در یک مطالعه دی‌ان‌ای باقیمانده از ۴۹ نفر در آمریکای مرکزی و جنوبی، اطلاعاتی درباره اولین آمریکایی‌ها ارائه داد. قدیمی‌ترین باقی مانده دی‌ان‌ای در این تحقیق ۱۱۰۰۰ سال قدمت دارد. این تحقیق نشان داد که تا ۹۰۰۰ سال پیش، دی‌ان‌ای افراد این منطقه با افرادی از آمریکای شمالی در ارتباط است. ۹۰۰۰ سال پیش اتفاقی افتاد که باعث جدایی جمعیت آمریکای مرکزی و جنوبی از آمریکای شمالی شد، علت این اتفاق و چگونگی آن مشخص نیست.

یکی از نکات اسرارآمیز دیگر این مطالعه، این بود که ۴۲۰۰ سال پیش افرادی که در جزایر کانال کالیفرنیا و آندز پرو زندگی می‌کردند، با وجود فاصله زیاد بین این دو منطقه دارای تبار یکسان بودند، علت این اتفاق نیز ناشناخته است.

۶- قدیمی‌ترین آبجوسازی جهان

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

بقایای قدیمیترین  آبجوسازی جهان با قدمت ۱۳۰۰۰ سال در سال جاری در یک غار در سرزمین‌های اشغالی کشف شد. گندم خشک و جو، که برای آبجوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حفره‌های این غار پیدا شدند. باستان شناسان می‌گویند که آنها احتمالاً با یک مراسم دفن در ارتباط هستند.

۵-قدیمی‌ترین پنیر مرگبار جهان

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

باستان شناسان در ماه اوت گزارش دادند قدیمی‌ترین پنیر جهان که حدود ۳۳۰۰ سال پیش ساخته شده را در سقرای (Saqqara) مصر کشف کردهاند. به نظر می‌رسد پنیر از ترکیب شیر گاو و گوسفند یا بز ساخته شده و در داخل کوزه‌های خاکستری شکسته در داخل آرامگاه پاته (شهردار شهر باستانی ممفیس) قرار داشت. این پنیر بسیار خطرناک بود زیرا در آن پروتئین‌هایی از باکتری بروسلا آبورتوس (Brucella abortus) وجود داشت، این باکتری عامل بیماری تب مالت است.

بیشتر بخوانید:کشف قدیمی‌ترین پنیر دنیا با طلسم مرگبار

۴-بزرگترین مراسم قربانی کردن کودک

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

باستان شناسان یکی از بزرگترین مراسم قربانی کودک که تاکنون دیده شده را در لیلاساما در پرو کشف کردند. در این محل بقایای ۱۴۰ کودک بین ۵ تا ۱۴ ساله و ۲۰۰ لاما وجود داشت. بچه‌ها به خوبی تغذیه می‌شدهاند و نشانه‌ای از فرار در استخوان آنها وجود نداشت. این مراسم قربانی به حدود ۵۵۰ سال پیش و دوران حکمرانی چیمو (Chimu) در پرو برمیگردد. بچه‌ها به سمت دریا دفن شدند، در حالی که لاماها به سمت کوه‌های آند کشته شده‌اند، علت دفن بچهها و لاماها به این شکل مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: بزرگترین مراسم قربانی انسان که تابحال کشف شده

۳-قدیمی‌ترین ردپای انسان در شمال آمریکا

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

باستان شناسان در ماه مارس گزارش دادند که حدود ۲۹ رد پا با قدمت بیش از ۱۳۰۰۰ سال در جزیره کالورت (Calvert ) در بریتیش کلمبیا، در کانادا کشف کرده‌اند. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که این ردپاها توسط سه نفر ایجاد شدهاند، یکی از آنها یک کودک و دو نفر دیگر بزرگسال بوده‌اند. ردپاها نشان می‌دهند که این سه نفر پا برهنه بودهاند. باستان شناسان دریافته اند که ردپاها برای مدت طولانی حفظ شده‌اند، زیرا این افراد روی رس خاکستری که در آن زمان سخت و پر از شن و ماسه بود، راه می‌رفتند. مقدار کمی چوب با ردپاها پیدا شد که دانشمندان را قادر به انجام آزمایشات مختلف رادیو کربن و سن سنجی کرد. آزمایش‌ها نشان دادند که آنها بین ۱۳۳۰۰ تا ۱۳۰۰۰ سال پیش ایجاد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: کشف ردپای ۱۵۶۰۰ ساله انسان در شیلی

۲- ۶۰۰۰۰ سازه باستانی مایاها

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

باستان شناسان در ماه سپتامبر اعلام کردند که بیش از ۶۰۰۰۰ سازه ساخته شده تمدن مایا توسط محققان و با استفاده از هواپیما در گواتمالا کشف شده است. در این تکنیک از نور لیزر در هواپیما به منظور شناسایی ساختارها استفاده شد که کشف بقایای باستانی که در زیر درختان جنگل پنهان شده را آسان‌تر می‌کند. 

این ساختارها شامل بقایای اهرام، قصرها، خانه‌ها، استحکامات دفاعی، شبکه‌های جاده‌ای، مخازن، کانال‌های آبیاری و مناطق وسیعی است که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این کشف نشان می‌دهد که حدود  ۱۱ میلیون نفر در این منطقه در بین سال‌های ۸۰۰ تا ۶۵۰ میلادی می‌زیسته‌اند. 

بیشتر بخوانید: تمدن مایا چگونه نابود شد؟

۱- مومیایی کردن قبل از نوشتن

بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

مومیایی یک مرد بالغ مصری که قدمت آن بین ۳۷۰۰ تا ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد بود در مصر کشف شد. این مومیایی اولین شواهد شناخته شده برای مومیایی کردن یک فرد را نشان می‌دهد. نمونه‌هایی از قطعات پارچه کتانی در مچ دست راست مومیایی یافت می‌شود که ترکیب آن شامل شکر، رزین مخروطی، مواد ضدباکتریایی و عصاره‌های گیاهی معطر است. در ابتدا تصور می‌شد که این فرد به طور طبیعی مومیایی شده است، بر این اساس شواهد نشان می‌دهد که مردم مصر مومیایی کردن را زودتر از نوشتن یاد گرفتند.

بیشتر بخوانید: ۲۵ کشف اسرار آمیز باستان شناسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.