کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله و اسرارآمیز ملکه مایایی

باستان شناسان اسکلت کامل یک ملکه مایا به قدمت ۱۵۰۰ سال را که در زیر یک هرم در جنگلهای گواتمالا پنهان بود، کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، باستان شناسان با حفاری ۳ هرم، جمجمه گردن زده شده یک کودک را نیز کشف کردند که احتمالا قربانی بوده است. باستان شناسان پیشنهاد میدهند که یک مقبره عمیق تر در هرمی که ملکه پیدا شد وجود دارد و متعلق به جنازه شوهر ملکه است. این کشف در یکی از مستندهای نشنال ژئوگرافی در ۵ می به نمایش درآمد.

در حال حاضر در مورد هویت بقایای اسکلتی که در یکی از اتاقهای هرم در منطقه هولم (یک محل باستان شناسی تمدن مایا در نزدیکی مرز بلیز) کشف شده است، اطلاعات کمی وجود دارد. باستان شناسان با استفاده از فناوری راداری LIDAR هرمهای جدیدی در محدوده شهر ویتزنا (Witzna) کشف کردهاند که دربردارنده برجهای نگهبانی است.

باستان شناسان با اطمینان خاطر اعلام کردند که یکی از دو حجره کشف شده در هرم که محتوی بقایای انسانی است، متعلق به ملکه میباشد. در داخل یکی از اهرام، محققان استخوانهای انگشت و اسکلت پوسیده یک زن سالمند را پیدا کردند. اعتقاد بر این است که او به خاطر اقلام گرانبهایی که به همراهش دفن شده، ملکه بوده است. باستان شناسان میگویند این کشف به احتمال زیاد به این معنی است که حداقل یک پادشاه در آنجا دفن شده است و باقی مانده آنها ممکن است در مجموعهای گستردهتر قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تمدن مایا چگونه نابود شد؟

سه هرم ناشناخته ای که قبلا در حومه شهر ویتزنا در منطقه هولما یافت شد در امتداد جاده ای بود که از شهر خارج می شد. که یکی از آنها مشکوک به یک برج نگهبانی با عملکرد نظامی بوده است. در حفاری این برج مراقبت جمجمه و دندانهای یک کودک قربانی شده نیز یافت شد که درون یک چاه عمیق در برج دفن شده بود.

کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله اسرارآمیز ملکه مایایی

از دیگر فعالیتهای تشریفاتی می توان به مقدار زیادی سفال شکسته اشاره کرد که به همراه قربانی در بالای هرم دفن شده است. یک بنای سنگی یادبود نیز وجود دارد که نشانههایی از سوخته شدن و تخریب شدید در آن دیده میشود. دانشمندان می گویند که این آثار احتمالا شواهدی از رویدادهای آیینی یا حمله نظامی است. علاوه بر آن یک گلدان سفالی که دربردارنده گلدان شکلاتی-ذرتی کمیاب به همراه یک کتیبه که نام پادشاه در آن وجود دارد نیز یافت شد.

بیشتر بخوانید: کشف ماسک ۱۴۰۰ ساله پاکال کبیر، پادشاه مایا

دکتر فرانسیسکو استرادا بلی (Francisco Estrada-Belli) از دانشگاه تولان گواتمالا و مدیر این پروژه میگوید: شگفت انگیز است که ما چه مقدار اطلاعات را میتوانیم از این شیء ساده استخراج کنیم. به دلیل وجود کتیبه و محلی که در آن یافت شد ما در مورد هویت، روابط سیاسی و خانوادگی صاحب آن و حتی در مورد زمان مرگ وی نیز اطلاعاتی به دست آوردیم. اگر اول دزدها این آثار را بدست میآوردند کشف این اطلاعات به هیچ وجه امکان پذیر نبود.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.