ثبت بهترین تصویر از لکه خورشیدی توسط بزرگترین تلسکوپ خورشیدی

بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان اولین تصویر خود از لکه خورشید را ثبت و به اشتراک گذاشت. تلسکوپ خورشیدی دنیل اینوی (Daniel K. Inouye) بنیاد ملی علوم آمریکا که در هاوایی قرار دارد با وجود اینکه هنوز در مراحل نهایی تکمیل است به وضوح حدوداً ۲٫۵ برابر بیشتر از هر زمان دیگر رسیده است.

این تصویر مرکز تاریک لکه خورشید را نشان می‌دهد که با وجود خنک بودن نسبت به اطراف، در حدود ۴۲۰۰ درجه سانتیگراد دما دارد. این لکه حدود ۱۶,۰۰۰ کیلومتر قطر دارد و به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند کل زمین را به راحتی در درون خود جای دهد. لکه‌های خورشیدی بارزترین نشانه‌ فعالیت‌های خورشیدی هستند، هرچه لکه‌های خورشیدی بیشتری در خورشید مشاهده شوند، نشان‌ دهنده‌ فعالیت خورشیدی بیشتر است.

تلسکوپ خورشیدی اینوی در مائو قرار دارد و برای کشف رفتارهای انفجاری خورشید ساخته شده است. با وجود اینکه مراحل ساخت آن هنوز به پایان نرسیده، اما به اندازه‌ای کافی قدرت دارد تا بتواند تصاویر نزدیک از ستاره درخشان منظومه شمسی ثبت کند.

در ماه‌های گذشته هم تصویر با کیفیتی از خورشید توسط تلسکوپ خورشیدی اروپایی گرگور (GREGOR) در جزایر قناری که به‌ تازگی به‌روزرسانی شده است، منتشر شده بود. اما تصویر رصدخانه‌ی خورشیدی اینوی حتی جزئیات بیشتری را از ساختار لکه‌ خورشیدی در سطح خورشید نشان می‌دهد.

شکل خطی گاز گرم و خنک که از مرکز تاریک لکه خارج می‌شود، نتیجه‌ی برهم‌کنش میدان‌های مغناطیسی شدید و گازهای داغی است که از پایین در حال فوران هستند. غلظت میدان‌های مغناطیسی در این منطقه‌ تاریک گرما را از رسیدن به سطح خورشید باز می‌دارند. اگر چه منطقه‌ی تاریک لکه خورشید نسبت به دیگر نقاط خورشید سردتر است اما با دمای ۴۲۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد هنوز بسیار داغ است.

ثبت بهترین تصویر از لکه خورشیدی توسط بزرگترین تلسکوپ خورشیدی
اندازه زمین در مقایسه با لکه خورشیدی

خورشید در دسامبر سال ۲۰۱۹ به کمترین میزان فعالیت خود در طول چرخه‌ ۱۱ ساله‌ خود رسیده و تعداد لکه‌های آن کاهش یافته بود. این لکه‌ها یکی از نخستین لکه‌های چرخه‌ی جدید خورشیدی هستند، حداکثر چرخه‌ جدید خورشید برای اواسط سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده است.

لکه‌ها خورشیدی باعث بسیاری از رویدادهای آب ‌و هوایی فضایی می‌شوند که به طور پیوسته بر روی زمین هم اثر می‌گذارند، موضوعی که نتیجه‌ زندگی درون جو گسترده‌ یک ستاره است. برای نمونه ابزارهای فناوری زمین از این طوفان‌ها تأثیر می‌گیرند. میدان‌های مغناطیسی مرتبط با طوفان‌های خورشیدی می‌توانند بر شبکه‌های برق، ارتباطات، ناوبری GPS، سفرهای هوایی، ماهواره‌ها و انسان‌هایی که در فضا زندگی می‌کنند اثرگذار باشد.

تلسکوپ خورشیدی اینوی قابلیت‌های مهمی را به ابزارهای بهینه شده برای مطالعه‌ی فعالیت‌های خورشیدی به ویژه میدان‌های مغناطیسی خورشید اضافه خواهد کرد. بنیاد ملی علوم که تلسکوپ رادیویی آرسیبو تحت نظارت آن به‌ تازگی تخریب شد (خداحافظی با تلسکوپ رصدخانه آرسیبو)، ساخت تلسکوپ خورشیدی اینوی را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و طبق برنامه‌ریزی قرار است در سال ۲۰۲۱ به پایان برساند.

.

بیشتر بخوانید: مرگ خورشید چگونه خواهد بود؟

منبع Dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.