دستگاه خنک کننده ای که هم ساختمان را خنک می کند و هم برق آنرا تولید می کند

تیمی از محققان دانشگاه استفورد به رهبری پروفسور شانهای فن (Shanhui Fan) یک سیستم خنک کننده مبتنی بر نور خورشید ابداع کردهاند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، این سیستم گرما را از داخل ساختمان گرفته و از طریق یک فرایند به نام خنک کننده شعاعی بدون نیاز به منبع برق خارجی هوای خنک به داخل ساختمان بر می گرداند. در حال حاضر محققان این فن آوری را با یک پنل خورشیدی استفاده کرده اند، آنها سیستمی طراحی کرده اند که همزمان هم می تواند برق ساخمان را تولید کند و هم آن را خنک کند.

سیستم های تهویه مطبوع انرژی زیادی مصرف میکنند و با افزایش درجه حرارت جهانی مشکل آنها بیشتر میشود. هنگامی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به سیستم خنک کننده شعاعی که توسط فن و همکارانش توسعه یافته نگاه کردیم پیشنهاد شد که به جای پنل های غیرفعال پشت بام از سلول های خورشیدی استفاده شود تا برق مورد نیاز ساختمان را در محلهایی که به شبکه برق دسترسی ندارند برق AC مورد نیاز سیستم را تولید کند. اما تیم تحقیقاتی راه حل بهتری یافت و دستگاه دو منظوره ساخت به این معنی که هم ساختمان را خنک می کند و هم اینکه برق آن را تولید می کند. (بیشتر بخوانید: باکتری، جایگزین سلول‌ های خورشیدی خواهد شد!).

این دستگاه هیبریدی از دو لایه تشکیل یافته است، لایه بالایی آن از مواد نیمه رسانا شبیه سلولهای خورشیدی تولید شده و لایهی پایینی از موادی ساخته شده که گرمای حرارتی ساختمان را جذب کرده و به صورت طول موجهای مادون قرمز آزاد می کند. 

برای آزمایش دستگاه تیم یک نمونه اولیه با قطر تقریبا یک بشقاب ساخته و آن را در سقف ساختمان استنفورد نصب کرد. از آنجایی که نمونه اولیه لایه فلزی مشابه سلول های خورشیدی را نداشت، مانع آزاد شدن نور مادون قرمز میشد و امکان آزمایش حیح نبود که آیا دستگاه برق تولید می کند. با این وجود، لایه بالایی که نور خورشید را جذب می کرد، دمای ۲۴ درجه سانتیگراد (۴۳ درجه فارنهایت) تولید می کرد و خنک کننده تابشی زیرین دمای ۲۹ درجه سانتیگراد (۵۲ درجه فارنهایت) تولید کرد.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.