دورترین شی در منظومه شمسی کشف شد

گروهی از اخترشناسان موفق به کشف دورترین جسم در منظومه شمسی شدند. این نخستین شیء شناخته شده منظومه شمسی است که در فاصله بیش از ۱۰۰ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید است قرار دارد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencedaily، این شی جدید در روز دوشنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ توسط اتحادیه بین المللی نجوم اعلام شد و موقتا نام VG18 2018 بر آن گذاشته شد. این کشف توسط تیمی از ستاره شناسان به رهبری کارنگیز اسکات شپرد (Carnegie’s Scott S. Sheppard) و دانشگاه دیوید تولن (Hawaii’s David Tholen) هاوایی و دانشگاه آریزونای شمالی انجام شده است. 

فاصله VG18 2018 از خورشید ۱۲۰ واحد نجومی (AU) است، هر یک واحد نجومی به اندازه فاصله بین زمین و خورشید تعریف شده است. دومین شی دور در منظومه شمسی اریس (Eris) است، که حدود ۹۶ واحد نجومی فاصله دارد. اندازه پلوتو فقط ۳۴ واحد نجومی است.

۲۰۱۸ VG18 توسط تیمی کشف شد که در حال جستجوی دورترین شی منظومه شمسی از جمله سیاره مرموز ایکس یا سیاره ۹ بودند. در ماه اکتبر، همان گروه از محققان اعلام کردند که یکی دیگر از اجسام دور منظومه شمسی را به نام ۲۰۱۵ TG387 و با نام مستعار گوبلین کشف کردند به خاطر نزدیکی زمان کشف به روز هالووین نام آن را گوبلین (The Goblin) گذاشتند. گوبلین در حدود ۸۰ AU فاصله دارد و دارای یک مدار است که تحت تاثیر یک سیاره پنهان زمین مانند با نام سیاره X قرار دارد و در حاشیه بسیار دور منظومه شمسی است.

بیشتر بخوانید: احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

وجود یک سیاره نهم در حاشیه منظومه شمسی برای اولین بار توسط این تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد شد، زمانی که آنها ۲۰۱۲ VP113 را با نام مستعار بایدن کشف کردند که ۸۴ AU فاصله داشت. این تیم هنوز درباره مدار ۲۰۱۸ VG18 چیزی نمیدانند، بنابراین آنها نمیتوانند تعیین کنند که آیا مدار این شی تحت تاثیر  سیاره X شکل گرفته یا نه؟ 

شپرد می گوید: ۲۰۱۸ VG18 دورترین و کندترین شی مشاهده شده در سیستم منظومه شمسی است، به طوری که چند سال طول می کشد تا مدار کامل خود را یک دور کامل بزند. ۲۰۱۸ VG18 در یک مکان مشابهی در آسمان یافت شده که سایر اشیاء منظومه مشاهده شدند بنابراین ممکن است مدار آن از نوع مدار اکثر آنها باشد. تمام آنچه که ما در حال حاضر در مورد ۲۰۱۸ VG18 می دانیم، فاصله بسیار زیاد آن از خورشید، قطر  تقریبی و رنگ آن است. وی اضافه می کند: از آنجایی که ۲۰۱۸ VG18 خیلی دور است بسیار آرام می چرخد و احتمالا بیش از ۱۰۰۰ سال طول می کشد تا یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شی غیرسیاره ای در منظومه شمسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.