روشن ترین کهکشان که در حال خوردن کهکشان های همسایه است

محققان رصدخانه آلما روشن ترین کهکشان با فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری کشف کرده اند در حال خوردن ۳ کهکشان دیگر است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، کهکشان W2246-0526 روشن ترین کهکشان جهان است که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. این کهکشان ۳۵۰ تریلیون بار بیشتر از خورشید امواج مادون قرمز منتشر می کند و نورانی ترین کهکشانی است که تاکنون دیده ایم. راز این کهکشان چیست؟ کاملا مطمئن نیستیم، اما کشف جدید می تواند پاسخ این معما را دهد.

مشاهدات رصدخانه آلما (ALMA) در شیلی نشان داد که W2246-0526 به طرز حریصانه در حال خوردن سه کهکشان در مجاورت خود است و با مواد آنها سیاهچاله ای که در مرکز خود است را تغذیه می کند.  ستاره شناسان تصویری ازمواد کهکشان همسایه، که به شکل مارپیچ در آمده را مشاهده کردند کرده اند. نکته شگفت آور اینجاست که این پیچک حاوی مواد به همان اندازه خود کهکشان است.

بیشتر بخوانید: واضح ترین عکس تلسکوپ هابل از ادغام دو کهکشان

تانیو دیز سانتوس (Tanio Díaz-Santos) ستاره شناس دانشگاه یونیورسیداد دیگو پورتالس ( Universidad Diego Portales) در شیلی می گوید: از داده های قبلی می دانستیم که W2246-0526 سه کهکشان همدم دارد، اما هیچ شواهدی از تعامل بین آن منبع مرکزی آن و کهکشانهای همسایه وجود نداشت. ما به دنبال رفتار خورده شدن کهکشان نبودیم و انتظار آن را نداشتیم، اما دید عمیق رصدخانه ALMA آنرا بسیار واضح مشخص کرد.

روشن ترین کهکشان که در حال خوردن کهکشان های همسایه است

W2246-0526، که در فاصله ۱۲٫۴ میلیارد سال نوری قرار دارد، این کهکشان یک کوازار در هسته خود دارد. کوازارها در میان عناصر درخشان جهان قرار دارند که نور و امواج رادیویی منتشر می کنند. این مواد دور سیاهچاله می درخشند به همین علت به آنها دیسک کهکشانی گفته می شود. گرد و غبار و گاز را با سرعت فوق العاده ای اطراف این دیسک می چرخند و همانند پایین رفتن آب بوسیله نیروی عظیم گرانشی سیاهچاله به مرکز کشیده می شوند و اصطکاک تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: اولین فیلم از یک سیاهچاله پنهان در مرکز کهکشان راه شیری

در مورد کهکشان W2246-0526 گرد و غبار اطراف خود را جذب می کند و از خود اشعه مادون قرمز ساطع می کند، این فرآیند باعث نادر بودن این کهکشان شده است. همه این مواد به لزوما به درون سیاه چاله کهکشان کشیده نمی شوند. اگر چه این سیاه چاله غول پیکر بسیار است (جرم آن تقریبا در حدود ۴ میلیارد برابر خورشید است) ولی برای مرف این مواد محدودیت دارد.

روشن ترین کهکشان که در حال خوردن کهکشان های همسایه است

کهکشان W2246-0526 بسیار شگفت انگیز است و به عنوان درخشانترین کهکشان آشفته شناخته می شود. این یافته های جدید نشان داد آن دور دست ترین کهکشان های مشاهده شده است که در حال خوردن کهکشان های دیگر است.

بیشتر بخوانید: هایپریون، ابرکهکشانی که جرم آن یک میلیون میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.