ثبت تصاویری از خروج گازهای ابرنواختری از ستاره تازه متولد شده

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از خروج گازهای ابرنواختری به نام هربیگ-هارو ثبت کرده است که از دل ستاره جوان به بیرون می‌جهند و اصطلاحاً رد شلیک اسلحه یک ستاره تازه متولد شده را به تصویر می‌کشد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی هابل یک پدیده دیگر را در فضا به تصویر کشیده است. این رصدخانه فضایی موفق به ثبت تصویر رد بیرون جهیدن گازهای یک ستاره تازه متولد شده در فاصله حدود ۱۰۰۰ سال نوری از زمین شده است.

در این تصویر جدید که در وب‌سایت ناسا منتشر شده تلسکوپ هابل ساختارهای فضایی عجیب و غریبی را که به عنوان اجرام هربیگ-هارو (Herbig-Haro) شناخته می‌شوند و قسمت‌های روشنی از گاز در نزدیکی ستارگان تازه متولد شده هستند، شکار کرده است.

این اجرام از مرکز ستارگان به بیرون شلیک می‌شوند و سرعت آنها به ۱۵۰ هزار مایل در ساعت می‌رسد و در نهایت طی چند ۱۰ هزار سال ناپدید می‌شوند. این ممکن است زمان زیادی به نظر برسد، اما در شرایط کیهانی اتفاق نسبتاً سریعی محسوب می‌شود.

پنج مورد از این اجرام را می‌توان در نقطه آبی رنگ بالای مرکز تصویر در نزدیکی ستاره میزبان SVS ۱۳ مشاهده کرد. فاصله SVS ۱۳ و یکی از این اجرام به نام HH۷ حدود ۲۰ هزار برابر فاصله زمین تا خورشید است. برای درک بهتر این فاصله جالب است بدانید که در منظومه شمسی پلوتو دارای فاصله متوسط حدود ۴۰ برابر فاصله زمین و خورشید یا ۴۰ واحد نجومی است.

بنابه گفته آژانس فضایی اروپا اجرام هربیگ-هارو هنگامی شکل می‌گیرند که فواره‌های گازی یونیزه شده توسط یک ستاره جوان شلیک شده و با ابرهای گازی و گرد و غباری در سرعت بالا برخورد می کنند. اجرام هربیگ-هارو قابل مشاهده در این تصویر، جای هیچ حرف دیگری را باقی نگذاشته‌اند و هنگامی تشکیل شده‌اند که فواره‌های ستاره تازه متولد شده SVS ۱۳ با ابرهای اطراف خود برخورد کرده است. این برخوردها پنج توده درخشان نوری را ایجاد کرده است.

سیستمهای ستاره ای جوان اغلب با گاز و گرد و غبار پوشیده میشوند به همین علت مشاهده آنها حتی توسط تلسکوپ پیشرفته هابل و نور مادون قرمز نیز دشوار است. خوشبختانه رصدخانههای زمینی مانند آلما (ALMA) در صحرای آتاکاما در شیلی بهینه سازی شدهاند  تا ستاره های جوان را از میان گرد و غبار مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: NGC ۶۷۴۴ کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.