سفر با کرم چاله امکانپذیر اما آهسته خواهد بود!

فیزیکدانانی از دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد می‌گویند که کرم چاله‌ها می‌توانند وجود داشته باشند ولی سفر از طریق آنها آنطور که فکر می‌کنیم نخواهد بود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Phys، دنیل جفریس (Daniel Jafferis) از دانشگاه هاروارد به همراه همکاران خود پینگ گائو (Ping Gao) از دانشگاه هاروارد و آرون وال (Aron Wall) از دانشگاه استنفورد می‌گویند سفر به کهکشان دیگر از طریق کرمچاله اگرچه از لحاظ نظری امکان پذیر است ولی برای انسان مفید نخواهد بود. 

جفریس در مقاله خود می‌گوید: سفر از طریق کرمچاله بیشتر از مسیر مستقیم طول خواهد کشید به این دلیل برای انسان مفید نخواهد بود. علیرغم بدبینی او به سفرهای فرا کهکشانی، او گفت که پیدا کردن راهی برای ساختن کرم چاله‌ای که از طریق آن نور می‌تواند سفر کند، پیشرفت بزرگی در زمینه نظریه‌های گرانش کوانتومی خواهد بود. اهمیت واقعی این کار در رابطه با مسئله اطلاعات سیاه‌چاله و ارتباط بین گرانش و مکانیک کوانتوم است.

هنگامی که جفریس به ۲ سیاه‌چاله که در سطح کوانتومی به هم تنیده‌اند فکر می‌کرد، از فرمول ER=EPR ارائه شده توسط لنی ساسکیند (Lenny Susskind) از دانشگاه استنفورد الهام گرفت. این نظریه به این معنی است که اتصال مستقیم بین سیاه‌چاله‌ها کوتاه‌تر از اتصال کرم‌چاله است بنابراین مسیر کرمچاله یک میانبر نیست، این نظریه بینش جدیدی به مکانیک کوانتومی می‌دهد. 

نظریه جفریس برپایه نظریه انشتین و روزن (Rosen) در سال ۱۹۳۲ که درباره اتصال ۲ سیاه‌چاله است، ارائه شده است. جفریس گفت: از آنجا که کرمچاله قابل عبور است موردی خاص است که می‌توان اطلاعات یک سیاهچاله را از آن استخراج کرد.

 

بیشتر بخوانید: کرم چاله چیست؟ آیا می‌توان در فضا-زمان میانبر ایجاد کرد؟

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.