شواهدی از وجود آب در نقطه بزرگ مشتری

محققان ناسا اعلام کرده اند که با بررسی نقطه بزرگ مشتری شواهدی از وجود آب در این سیاره پیدا کرده اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ناسا، برای قرن های متمادی دانشمندان بسیاری برای شناخت سیاره مشتری تلاش کرده اند. جای تعجب نیست زیرا این سیاره مرموز، بزرگترین سیاره منظومه شمسی ماست و از لحاظ شیمیایی نزدیک ترین ترکیب نسبت به خورشید است. شناختن مشتری بسیار مهم است و کمک می کند که در مورد چگونگی شکل گیری منظومه شمسی و حتی در مورد چگونگی توسعه سایر سیستم های خورشیدی یاد بگیریم.

شواهدی از وجود آب در نقطه بزرگ مشتری

محققان با بررسی تصاویر تلسکوپ های زمینی که با استفاده از تشعشعات حساس گرمایی تقویت شده اند، به این نتیجه رسیده اند که ممکن است در اتمسفر سیاره مشتری مقدار قابل ملاحظه ای آب وجود داشته باشد. تصاویر یادشده با نفوذ به عمق جو غبارآلود سیاره مشتری تهیه شده اند و ثابت می کنند که میزان اکسیژن موجود در سیاره مشتری ۲ تا ۹ برابر خورشید است، البته در جو این سیاره مقدار قابل توجهی گاز مونوکسید کربن هم وجود دارد (بیشتر بخوانید: آتشفشان ناشناخته در قمر مشتری).

البته یافتن پاسخ قطعی به این سوال که آیا در سیاره مشتری آب وجود دارد یا خیر، مستلزم تهیه تصاویر دقیق تری از عمق این سیاره و نفوذ به زیر ابرهای فشرده ای است که سطح سیاره مذکور را دربر گرفته اند که این مساله تا به حال برای دانشمندان ممکن نشده است. امید می رود فناوری جدید اسپکتروسکوپی به دانشمندان کمک کند تا بتوانند به عمق جو سیاره مشتری نفوذ کنند و داده های بیشتری در مورد گازها و ترکیبات شیمیایی موجود در آن کشف کنند.

 

بیشتر بخوانید: سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.