نسل دایناسورها قبل از برخورد مرگبار یک سیارک در حال شکوفایی بود

دیرینه شناسان براساس یک مطالعه جدید پیشنهاد می کنند که نسل دایناسورها قبل از برخورد مرگبار یک سیارک به زمین در ۶۶ میلیون سال پیش، در حال شکوفایی بود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از independent، دانشمندان طی دهه ها معتقد بودند که جمعیت جانداران به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال کاهش بود. اما محققان در حال حاضر این نظریه را رد کرده و پس از تجزیه و تحلیلهای جدید پیشنهاد کردند که قبل از اینکه دوره کرتاسه ناگهان به پایان برسد، نسل دایناسورها در حال شکوفایی بود.

الساندرو چیرنزا (Alessandro Chiarenza) دانشجوی دکترا در کالج امپریال لندن و مسئول این مطالعه میگوید: به نظر میرسد که دایناسورها تا پایان کرتاسه در حال انقراض نبودند تا این که یک سیارک به زمین برخورد کرد و به حکومت آنها در روی زمین پایان داده و این سیاره را برای جانورانی مانند پستانداران، مارمولک ها و پرندگان باقی گذاشت.

نتایج تحقیق ما نشان میدهد که دایناسورها به طور کلی جانوارن تطابقپذیری بوده و قادر به مقابله با تغییرات محیطی و نوسانات آب و هوایی بودند که طی چند میلیون سال اواخر کرتاسه اتفاق افتاده است. تغییرات آب و هوایی در مقیاس زمانی طولانی مدت در طی آخرین مرحله از کرتاسه سبب کاهش جمعیت دایناسورها نشده است.

بیشتر بخوانید: کشف قدیمی ترین و بزرگترین دایناسور ژوراسیک از کوههای آلپ

کارشناسان پیشتر اعتقاد داشتند که تعداد و تنوع دایناسورها قبل از برخورد سیارکی در حال کاهش بوده است. اما مطالعه جدید پیشنهاد میکند که تغییر در شرایط فسیلی شدن سبب شده که در مطالعات قبلی تعداد دایناسورهایی که در طی برخورد سیارکی روی زمین بودند، نادیده گرفته شود.

دانشمندان کالج امپریال، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه بریستول بر شمال آمریکا تمرکز کرده بودند جایی که بیشترین میزان فسیلها در آن کشف شده بود. اما این مطالعه جدید استدلال می کند که این اختلاف در فراوانی فسیلها به این دلیل است که در نزدیکی کوههای راکی در غرب آمریکا شرایط حفظ فسیلها در مقایسه با بقیه قاره مطلوب بوده است.

این تیم مطالعاتی همچنین شرایط محیطی دایناسورها مانند درجه حرارت و میزان بارندگی را نیز مورد بررسی قرار داده است. تفسیر نهایی آنها نشان می دهد که دایناسورها می توانستند در سراسر آمریکا زنده بمانند.

بیشتر بخوانید: انفجار آتش‌فشان عامل بزرگترین انقراض گروهی در تاریخ زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.