کشف معمای صد ساله، شیشه زرد صحرای مصر حاصل برخورد شهاب سنگ است

برای تقریبا ۱۰۰ سال منشا شیشه های زرد رنگ صحرای مصر بصورت معما بود، اما اکنون دانشمندان براساس یک فرضیه آنها را به برخورد یک شهاب سنگ نسبت میدهند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک تایمز، این شیشه های اسرارآمیز زرد مصر چندین هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و تقریبا یک قرن در آن بحث شده است. این شیشه زرد قناری که از آن برای ساخت جواهرات شاه توت استفاده شده ۲۹ میلیون سال سن دارد ولی منشا آن همیشه نامشخص بوده است.

اکنون دو فرضیه برای خاستگاه این شیشه ها پیشنهاد شده است، براساس فرضیه اول آنها حاصل برخورد یک شهاب سنگ هستند یا اینکه براساس فرضیه دوم هنگامی که یک جسم به جو زمین برخورد کرده است آن جسم ذوب شده و قطعات آن بصورت شیشه باریدهاند. فرضیه دوم براساس رویداد مشابه در روسیه در سال ۲۰۱۳ مطرح شد، در این رویداد که به شهاب سنگ چلیابینسک (Chelyabinsk meteor) مشهور است که در آن یک شهاب سنگ بزرگ با حداقل سرعت ۵۴٬۰۰۰ کیلومتر بر ساعت از فراز منطقه اورال جنوبی روسیه عبور کرد و در بالای شهر چلیابینسک متلاشی گردید.

محققان به منظور تعیین اینکه کدام یک از این فرضیهها بیشتر محتمل است، دانههای کوچکی از زیرکونهای معدنی در این شیشههای زرد را بررسی کردند که در آن شواهدی از کانی فشار بالا به نام ریدیت (reidite) یافت شد. در حقیقت، ریدیت فقط در هنگام برخورد شهاب سنگ شکل میگیرد و تنها در دهانههای برخوردی دیده می شود که نشان میدهد فرضیه مربوط به برخورد یک شهاب سنگ محتملتر است.

شیشه زرد صحرای مصر
شیشه زرد قناری استفاده شده در جواهرات شاه توت

دکتر هارون کاوسی (Aaron Cavosie) نویسنده این مقاله میگوید: هر دو پدیده برخورد شهاب سنگ به زمین و ذوب آن در اثر برخورد به جو (airbursts) میتوانند باعث ذوب شوند، ولی تنها برخورد می تواند یک کانی فشار بالا مانند ریدیت را ایجاد کند. در نتیجه می توان گفت که منشا این شیشه های زرد بیابانی برخورد شهاب سنگ به صحرای مصر است.

بیشتر بخوانید: سنگ ۱۰۰ هزار دلاری که ۳۰ سال برای نگه داشتن در استفاده می شد

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.