عبور ستاره دنباله دار تا آخر هفته از کنار زمین که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود

ستاره دنبالهدار ویرتانن ۴۶ پی (Wirtanen 46P) آخر این هفته آخر هفته نزدیک به زمین می شود و ممکن است حتی به اندازه کافی روشن باشد که توسط چشم غیرمسلح نیز دیده شود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، ۴۶P تنها از ۱۱٫۷ میلیون کیلومتری سیاره ما عبور می کند، و دهمین ستاره دنبالهداری است که در دوران مدرن از کنار ما می گذرد. ستارههای دنبالهدار قطعاتی از مواد هستند که در فضا سرگردان بوده و از زمان تشکیل منظومه شمسی تاکنون تغییر نکرده اند. آنها اساسا پنجرهای به گذشته هستند و دارای اطلاعات ارزشمندی هستند.

دنباله دار ماه دسامبر نیز متفاوت نیست. به نظر می رسد که این جزیره یخی، بیش از یک کیلومتر عرض دارد و از سنگ های قدیمی، گرد و غبار و گازهای یخ زده تشکیل شده است (بیشتر بخوانید: احتمالا یک ستاره دنباله دار باعث تکامل اجداد انسانها شده).

 ۴۶P قرار بود مقصد ماموریت تاریخی روزتا باشد. آژانس فضایی اروپا در اوایل سال ۲۰۰۳ برنامه ریزی کرده بود تا دو فضاپیما برای اکتشافات رباتیک ۴۶P بسازد، زیرا در سال ۲۰۱۳ نزدیکترین فاصله به خورشید را داشت. به هر حال درباره این برنامه ها تجدید نظر شده و هدف جدید در قالب ماموریت برای اکتشاف ۶۷پی (۶۷P / Churyumov-Gerasimenko ) آغاز شد.

عبور ستاره دنباله دار تا آخر هفته از کنار زمین

گرهار شوهم (Gerhard Schwehm) که در دهه ۱۹۹۰ برای ماموریت رزتا انتخاب شده بود میگوید: ما باید از ماموریت ۴۶P روزتا خداحافظی می کردیم، اما این ستاره دنبالهدار برای سالهای بسیاری بخشی از زندگی حرفه ای من بود و اکنون حس خوبی دارم چون فرصت دیدن دوباره آن را با چشم خود دارم.

۴۶P چند روز پس از حضیض خورشید به نزدیک ترین مسیر خود به زمین خواهد رسید. دانشمندان پس از مشاهدات خود از  ۶۷P می گویند: حضیض خورشید یک دوره فوق العاده فعال در زندگی یک ستاره دنبالهدار، که در طی آن حرارت خورشید منجر به افزایش فعالیت هایی از قبیل خروج گاز از ستاره دنبالهدار میشود (بیشتر بخوانید: شیء فضایی مشکوک در واقع یک ستاره دنباله دار بوده است). 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.