چای سبز، انگور موسکادین و شکلات تلخ می‌توانند از تکثیر کروناویروس جلوگیری کنند

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencedaily، تحقیقات جدید زیست شناسان گیاهی دانشگاه کارولینای شمالی (NC) نشان می‌دهد که ترکیبات شیمیایی موجود در چای سبز، انگور موسکادین و شکلات تلخ می‌توانند با اتصال به یک آنزیم خاص یا پروتئاز در ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) عملکرد آن را مسدود نموده و از نفوذ آن جلوگیری کنند.

پروفسور دی یو زی (De-Yu Xie) زیست‌شناسی گیاهی و میکروبی دانشگاه کارولینای شمالی و از محققان این تحقیق می‌گوید: پروتئازها برای سلامتی و زنده ماندن سلول‌ها و ویروس‌ها مهم هستند. اگر پروتئازها مهار شوند، سلول‌ها نمی‌توانند بسیاری از عملکردهای مهم مانند تکثیر را انجام دهند. یکی از اهداف ما در آزمایشگاه یافتن مواد مغذی در مواد غذایی یا گیاهان دارویی است که مانع از اتصال یا تکثیر ویروس در سلول‌های انسانی شود.

در این مطالعه، محققان ایالت کارولینای شمالی شبیه‌سازی رایانه‌ای و آزمایشگاهی انجام دادند. در این شبیه‌سازی آنها واکنش پروتئاز اصلی (Mpro) ویروس سارس-کوو-۲ را در برابر برخی از ترکیبات شیمیایی گیاهی مختلف به علت دارا بودن خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی مورد آزمایش قرار دادند.

پروفسور زی گفت: وجود پروتئاز اصلی در ویروس سارس-کوو-۲ برای تکثیر و جمع ‌آوری ویروس موردنیاز است، اگر ما بتوانیم این پروتئاز را مهار یا غیرفعال کنیم، ویروس از بین می‌رود. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان داد که ترکیبات شیمیایی مورد مطالعه در چای سبز، دو نوع انگور موسکادین، ‌پودر کاکائو و شکلات تلخ قادر به اتصال به بخش‌های مختلف پروتئاز هستند. پروتئاز اصلی یک بخش کیسه مانند دارد که با ترکیبات شیمیایی پر می‌شود، وقتی این کیسه پر شد پروتئاز عملکرد مهم خود را از دست داد.

شایان ذکر است که این آزمایش توسط یو ژو (Yue Zhu) دانشجوی دکتری دانشگاه کارولینای شمالی انجام شده و نتایج مشابهی را نشان داده است. ترکیبات شیمیایی موجود در انگور چای سبز و موسکادین در مهار عملکرد Mpro بسیار موفق بودند. ترکیب‌های شیمیایی موجود در پودر کاکائو و شکلات تلخ فعالیت Mpro را تقریبا به نصف کاهش می‌دهند.

زی گفت: چای سبز دارای پنج ترکیب شیمیایی آزمایش‌ شده است که به قسمت‌های مختلف Mpro متصل می‌شوند و عملکرد آن را مسدود می‌کنند. انگور موسکادین حاوی این مواد شیمیایی بازدارنده در پوست و دانه است. گیاهان از این ترکیبات برای محافظت از خود استفاده می‌کنند، بنابراین جای تعجب نیست که برگ و پوست گیاه حاوی این ترکیبات مفید باشد.

.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از مرگ‌بارترین ویروس‌های جهان

منبع sciencedaily wraltechwire isna
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.