کشف قدیمی‌ترین مروارید جهان در جزیره‌ای در خلیج فارس

باستان شناسان ادعا می‌کنند که قدیمی‌ترین مروارید طبیعی جهان را در جزیره مراوه (Marawah Island) در سواحل ابوظبی کشف کرده‌اند. قدمت این مروارید ۸۰۰۰ سال است و به دوره نوسنگی (آخرین مرحله از عصر سنگ) باز می‌گردد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، این سنگ قیمتی که مروارید ابوظبی نام دارد به رنگ صورتی کم‌رنگ بوده و ۰٫۳ سانتی متر (۰٫۱۳ اینچ) طول دارد. این مروارید در یک مکان نوسنگی با قدمت ۵۸۰۰ سال قبل از میلاد یافت شده است، براساس بیانیه وزارت فرهنگ و جهانگردی ابوظبی این سنگ قدیمی‌ترین مروارید جهان است.

عبدالله خلفان الکعبی (Abdulla Khalfan Al-Kaabi) مدیر واحد پیمایش باستان‌شناسی در گروه فرهنگ و گردشگری ابوظبی گفت: وجود مروارید در اماکن باستانی نشانگر آن است که تجارت مروارید حداقل از دوره نوسنگی (Neolithic period) وجود داشته است.

وی در ادامه می‌گوید: در واقع، اگر به منابع تاریخی نگاه کنیم نشانه‌های زیادی می‌یابیم که ابوظبی یکی از مراکز مهم مروارید قلمداد ‌می‌شده است. براساس این بیانیه مروارید به عنوان جواهرات استفاده می‌شده یا برای تجارت کالاهایی از تمدن‌های دیگر مانند سرامیک‌های بین النهرین به کار می‌رفته است.

بیشتر بخوانید: تصاویر محرمانه هواپیماهای جاسوسی مکانهای باستانی ناشناخته را در خاورمیانه آشکار کرد

کشف قدیمی‌ترین مروارید جهان در جزیره‌ای در خلیج فارس

این محل نوسنگی که از سازه‌های سنگی متلاشی شده تشکیل شده است اولین بار در سال ۱۹۹۲ کشف شد، در آنجا آثار باستانی بسیاری از قبیل مهره، نوک پیکان و سرامیک یافت شده است. علاوه بر این، به دلیل این که این محل در یک جزیره قرار دارد بسیاری از آثار باستانی کشف شده مانند استخوان‌های ماهی، لاک‌پشت‌، دلفین و صدف‌ها مربوط به دریا هستند.

الکعبی می‌گوید: مردم این دوره با دریا بسیار آشنا بودند و آن را بخش عمده‌ای از زندگی روزمره خود می‌دانستند. براساس این بیانیه، حتی قرن‌ها بعد غواصی برای کشف مروارید در این منطقه بسیار برجسته بوده و محرک مهمی در اقتصاد امارات متحده عربی تا دهه ۱۹۳۰ بود.

مروارید ابوظبی قرار است برای اولین بار در یک نمایشگاه به نام ۱۰،۰۰۰ سال تجمل، در موزه لوور ابوظبی (Louvre Abu Dhabi) به نمایش گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: ۲۵ کشف اسرار آمیز باستان شناسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.