تصاویر محرمانه هواپیماهای جاسوسی مکانهای باستانی ناشناخته را در خاورمیانه آشکار کرد

دو محقق آمریکایی با استفاده از تصاویر هواپیماهای جاسوسی U2 آمریکا، مکانهای باستانی ناشناخته را در اردن، عراق و سوریه کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از گیزمودو، در طول جنگ سرد هواپیماهای جاسوسی U2 ایالات متحده در جستجوی اهداف نظامی بالقوه در سراسر اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی پرواز کردند. اما اکنون که تصاویر این مأموریتها از رده بندی محرمانه خارج شده از آنها برای جمع آوری اطلاعات تاریخی و باستان شناسی استفاده میشود.

تحقیقات جدید که ماه گذشته در مجله پیشرفتهای باستان شناسی عملی منتشر شده است اولین کاربرد تصاویر هواپیمای جاسوسی و طبقه بندی شده U2 را در باستان شناسی توصیف می کند. نویسندگان این مقاله امیلی هامر (Emily Hammer) از دانشگاه پنسیلوانیا و جیسون یور (Jason Ur) از دانشگاه هاروارد از این تصاویر برای شناسایی تلههای شکار باستانی، کانالهای آبیاری قدیمی و روستاهای قدیمی استفاده کردند.

هواپیماهای جاسوسی U2 در طول دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با پرواز از اتفاع ۲۱ کیلومتری هزاران عکس رفتند. عکسهای گرفته شده در طول این ماموریت که به نام CHESS معروف است، در سال ۱۹۹۷ توسط ایالات متحده از رده محرمانه خارج شد اما دادهها بلافاصله فهرست بندی نشدند.

با الهام از یک محقق چینی که از تصاویر U2 برای کشف مکان های باستانی استفاده کرد، هامر و یور تصمیم گرفتند تا از این تصاویر اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی برای تحقیق مشابه استفاده کنند. آنها برای عکسبرداری از نگاتیوها از لنز ماکرو ۱۰۰ میلیمتری استفاده نموده و با استفاده از نرم افزار آنها را مختصات گذاری کردند.

کشف باستانی با تصاویر هواپیمای جاسوسی
تصویر بالا محل کانالهای باستانی شمال عراق در دهه ۵۰ میلادی و تصویر پایین وضعیت این منطقه در امروز

استخراج نگاتیوها تصاویر بی نظیری از بیابانهای شرق اردن ارائه داد. حدود ۵،۰۰۰ تا ۸،۰۰۰ سال پیش، از این سازههای سنگی برای تله گذاری بزهای کوهی و دیگر حیوانات استفاده میشد. همانطور که هامر و یور در مقاله جدید اظهار داشتند، وضعیت این ساختارها در طول جنگ سرد خیلی بهتر از امروز بوده است.

این دو محقق همچنین سیستمهای کانالی نزدیک به ۳۰۰۰ ساله که توسط آشوریان در شمال عراق ساخته شدهاند، را مورد تحلیل قرار دادند. هامر در این مورد میگوید: این سیستم آبیاری از پایتخت تغذیه میشد و علاوه بر اینکه امکان کشاورزی را فراهم میکرد، آب را به روستاها انتقال میداد. این سازه ها پس از احداث سد در ترکیه، سوریه و عراق به زیر آب رفتند، اما داده های جدید به محققان اجازه میدهد تا بتوانند موقعیت مکانی، اندازه و محیطی این سازههای تاریخی را تصویرسازی نمایند.

بیشتر بخوانید: تمدن مایا چگونه نابود شد؟

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.