ناپدید شدن یک ستاره غول پیکر در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری

یک ستاره عظیم در فاصله ۷۵ میلیون سال نوری از زمین ناپدید شده است، ستاره شناسان می‌گویند احتمالاً بدون این که تبدیل به ابرنواختر شود در خود فروریخته و به سیاه‌چاله تبدیل شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این ستاره متغیر آبی درخشان که در کهکشان کوتوله کینمن (Kinman Dwarf) قرار دارد نوعی ستاره ناپایدار است که ۲٫۵ میلیون برابر خورشید درخشندگی دارد. ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ جنوبی اروپایی (VLT) متوجه ناپدید شدن این ستاره شدند. آنها می‌گویند ناپدید شدن ستاره در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است.

یکی از نظریه‌ها درباره این پدیده این است که احتمالاً گرد و غبار مانع از رسیدن نور ستاره به ما می‌شود، اما نظریه دیگر می‌گوید ستاره بدون اینکه به ابرنواختر تبدیل شود در خود فروریخته و یک سیاه‌چاله شده است. اگر نظریه دوم درست باشد، این مورد اولین مشاهده مستقیم ستاره‌ای خواهد بود که زندگی خود را به این شیوه به پایان می‌رساند.

محققان کالج ترینیتی دوبلین (Trinity College Dublin) می‌گویند برای درک آنچه اتفاق افتاده مطالعات بیشتری نیاز است. اینکه یک ستاره بدون ایجاد ابرنواختر تبدیل به سیاه‌چاله شود یک اتفاق نادر است، زیرا درک امروز ما از چگونگی مرگ ستارگان عظیم این است که آنها زندگی خود را با تبدیل شدن به ابرنواختر به پایان می‌رسد.

بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ گروه‌های مختلفی از ستاره شناسان یک ستاره عظیم مرموز را مورد مطالعه قرار دادند، مشاهدات آنها حاکی از آن بود که این ستاره در مرحله پایانی تکامل خود است. آلن اندرو (Andrew Allan) و همکارانش می‌خواستند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی به پایان رسیدن زندگی ستارگان غول پیکر کسب کنند، به همین علت به نظر می‌رسید که شیء موجود در کهکشان کوتوله کینمن یک هدف عالی است چون انتظار می‌رفت به زودی ابرنواختر شود.

بیشتر بخوانید: آیا ستاره ابر غول سرخ ابط الجوزا منفجر خواهد شد؟

ناپدید شدن یک ستاره غول پیکر
تصویر کهکشان کوتوله کینمن در سال ۲۰۱۱ و قبل از ناپدید شدن ستاره

اما در سال ۲۰۱۹ هنگامی که تلسکوپ بسیار بزرگ جنوبی اروپایی را به سمت کهکشان دوردست نشانه گرفتند دیگر نتوانستند آثاری از این ستاره را مشاهده کنند. این ستاره در کهکشان کوتوله کینمن در فاصله ۷۵ میلیون سال نوری و در صورت فلکی آکواریوم قرار دارد. با این که این فاصله برای مشاهده ستا‌ره‌های بخصوص بسیار دور است، اما اخترشناسان می‌توانند آثار برخی از آنها را تشخیص دهند.

محققان این تیم می‌گویند این نوع ستارگان ناپایدار هستند به گونه‌ای که برخی اوقات تغییرات چشمگیری در طیف و درخشندگی خود نشان می‌دهند. حتی با وجود چنین تغییراتی، ستارگان متغیر آبی ردپای خاصی را در اختیار دانشمندان می‌گذارند، اما ردپای این ستاره در اطلاعاتی که تیم در سال ۲۰۱۹ جمع آوری کرده بودند وجود نداشت.

ستارگان متغیر آبی درخشان مانند این ستاره مستعد هستند که در طول زندگی خود طغیان‌های بزرگی را تجربه کنند، این مسئله باعث می‌شود که نرخ از دست دادن جرم در آنها افزایش یابد که در نتیجه میزان درخشندگی آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. این طغیان همچنین ممکن است سبب کم نور شدن ستاره متغیر آبی درخشان شود، که در اینصورت می‌تواند تا حدودی توسط گرد و غبار نیز پنهان شود. از طرف دیگر، این تیم می‌گوید ممکن است این ستاره بدون ایجاد انفجار ابرنواختر، در سیاه‌چاله فرو ریخته باشد.

.

بیشتر بخوانید: آیا ابرنواخترها باعث انقراض مگالدون‌ها شدند؟

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.