کشف نحوه شکل گیری حیات پس از بزرگترین عصر یخبندان تاریخ زمین

دانشمندان با بررسی فسیل ملکول چربی در یک سنگ با قدمت ۶۳۵ میلیون سال نحوه تشکیل زندگی پس از بزرگترین عصر یخبندان را کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، اکثر افراد هنگامی که از عصر یخبندان صحبت میشود به دوره پلئیستوسن فکر میکنند. اما در مقایسه با چیزی که حدود ۷۰۰ میلیون سال قبل اتفاق افتاد آن عصر یخبندان یک تابستان  بود، چیزی که در آن کل سیاره در طی دورهای با نام زمین گلوله برفی یخ بسته بود. در حال حاضر محققان فسیل ملکولهای چربی یافتهاند که میتواند به داستان نحوه شکل گیری حیات پس از این یخبندان کمک کند.

این تیم تحقیقاتی مطالعه خود را با آنالیز یک سنگ ۶۳۵ میلیون ساله که در برزیل یافته شده بود و قدمت آن به بعد از دوره  زمین گلوله برفی برمیگردد، آغاز کردند. آنها در این سنگ یک نشانگر زیستی ناشناخته یافتند، آن را تصفیه کردند و سپس از روش رزونانس مغناطیسی هسته ای برای شناسایی ساختار شیمیایی آن استفاده کردند. این ملکول که BNG نامگذاری شده است مشخص شد که یک ملکول چربی است.

بیشتر بخوانید: کشف میکرو فسیل‌های ۳ میلیارد ساله

پرفسور لنارت فان مالدجم (Lennart van Maldegem) نویسنده اصلی این مقاله میگوید: تمام گونههای پیشرفته همانند انسان در بدن خود کلسترول تولید میکنند. جلبکها و باکتریها نیز ملکولهای چربی خاص خود را تولید میکنند که میتواند برای میلیونها سال در سنگها باقیمانده و به ما اطلاعاتی درباره شرایط زندگی در اقیانوسهای گذشته ارائه کند.

اما تیم مطالعاتی مطمئن نبودند که این ملکول BNG متعلق به چه ارگانیسمی است. برای کشف این مسئله آنها به دنبال آثار این ملکول در جاهای دیگر بودند. آنها با مطالعه و آنالیز صدها نمونه سنگهای جمع آوری شده و ملکولهای متفاوت و آنالیز توزیع استروئید و الگوی کربن ایزوتوپی دریافتند که ملکولها متعلق به یک پلانکتون هتروتروفیک است.

فان مالدجم میگوید: برخلاف جلبکهای سبز که انرژی خود را از طریق فتوسنتز (ارگانیسمهای اتوتروفیک) به دست میآوردند، ارگانیسمهای هتروتروفیک انرژی خود را از شکار باکتریها و جلبکها به دست می آوردند. به موازات شکل گیری مولکولهای BNG اسرار آمیز جهانی که اقیانوسهای آن عملا تحت حکمرانی باکتریها بود به یک سیستم زندگی مدرن و حاوی بسیاری از جلبکها منتقل شد.

یافتههای این تحقیق با داستان دوره یخبندان زمین گلوله برقی مطابقت دارد. اعتقاد بر این است که شروع فعالیتهای تکتونیکی بیش از ۷۰۰ میلیون سال پیش، عواقب ناگوار و فاجعه باری را در این سیاره به وجود آورد، زیرا شکسته شدن پوسته منجر به افزایش فعالیت های لرزهای و آتشفشانی شد. که این به نوبه خود یک رویداد جهانی یخبندان ایجاد کرد.

پس از حدود ۵۰ میلیون سال بعد بر اثر ذوب برف و یخ مقدار زیادی مواد مغذی به اقیانوسها ریخت. این به نوبه خود به شکل گیری اشکال اولیه زیست شناختی مانند جلبکهای پلانکتونی منجر شد. در طول ۱۵ میلیون سال برخی از این پلانکتون به گونههای شکارچی تبدیل شدند که راه برای ایجاد یک شبکه غذایی پیچیده و ظهور جانداران پیشرفته هموار کرد. 

بیشتر بخوانید: دیکین‌ سونیا با ۵۵۸ میلیون سال سن قدیمی‌ترین حیوان جهان

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.