یک کوادریلیون تن الماس در زمین وجود دارد

بر اساس مطالعه دانشمندان یک کوادریلیون تن الماس در زمین وجود دارد. این مطالعه زمانی آغاز شد که تیم بینالمللی از محققان تصمیم به حل یک راز دیرینه گرفتند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، دانشمندان می توانند با مطالعه فعالیت های لرزهای، انواع سنگ ها را در قسمت های مختلف سیاره شناسایی کنند. اساسا امواج صوتی ایجاد شده در نتیجه زمین لرزه ها یا رگه های آتشفشانی با سرعت های مختلف از طریق انواع سنگها حرکت کرده و تصویری از آنچه که در آن وجود دارد را نقاشی میکنند. 

اما برخی مناطق آنطور که انتظار میرود رفتار نمی کنند. این مناطق کراتون (Cratons) نام دارند، کراتونها قدیمی ترین و غیرمعمول ترین سنگهای زمین هستند، که ریشه آن به مرکز صفحات تکتونیکی با عمق ۳۲۰ کیلومتر می رسد. آرایش فرضی این ستون ها امواج صوتی سریعتری را تولید می کند، اما نه مثل سرعت هایی که مشاهده شده است. 

اولریش فال (Ulrich Faul)، نویسنده این مقاله، می گوید: سرعت هایی که اندازه گیری می شوند سریعتر از آنچه ما فکر می کنیم هستند. ما می توانیم درباره آنها فرضیه هایی بسازیم. اما باید بگوییم که یک مشکل در این مورد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: امکان وجود الماس در لایه‌های درونی زمین!

به منظور کشف چگونگی ایجاد ریشه کراتونیک، زمین شناسان دادههای لرزهای جمع آوری شده توسط سازمان زمین شناسی آمریکا و سایر سازمانها را برای ایجاد یک مدل سه بعدی از این که چگونه این امواج از کراتون منتشر می شوند، مورد مطالعه قرار داند.

سپس، آنها امواج صوتی را از طریق طیف گسترده ای از ترکیبات مختلف از انواع سنگ ها شبیه سازی کردند تا آنهایی را که با سرعت های مشاهده شده مطابقت دارد پیدا کنند. در نهایت، یک راه حل برای سرعت صوت در کراتون بدست آمد. کراتونها به مقدار حدود یک تا دو درصد الماس و باقی چیزها نیاز دارند تا پریدوتیت و مقادیر کوچکی از اکلوزیت تشکیل دهند.

این مقدار الماس ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما با توجه به کل حجم کراتونها در زمین، تیم برآورد می کند که می تواند تا یک کوادریلیون (یک هزار میلیون میلیون و یا ۱۰۱۵) تن الماس در زمین وجود داشته باشد که حدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر از مقداری است که قبلا فکر میشد. 

فال می گوید: این نشان می دهد که الماس آن مقدار که فکر می کنیم عجیب نیست، و در مقیاس زمین شناسی نسبتا رایج است، ما نمی توانیم به آنها برسیم، اما هنوز هم الماس بیشتری وجود دارد، بیشتر از آنکه ما تا حالا فکر می کردیم.

بیشتر بخوانید: معدن الماس میرنی، بزرگترین معدن الماس جهان

منبع newatlas
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.