کشف یک سر بزرگ متعلق به یک گرگ با قدمت ۴۰۰۰۰ سال در سیبری

یک سر بزرگ گرگ که از آخرین عصر یخبندان باقی مانده است و قدمتی حدود ۴۰۰۰۰ سال دارد در بیابانهای یخ زده سیبری کشف شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، این سر بزرگ که توسط یکی از اهالی منطقه در امتداد سواحل رودخانه تیرختارخ (Tirechthyakh) در جمهوری روسیه ساخا (Sakha) کشف شده، ۴۰ سانتیمتر طول دارد و بزرگترین نمونهای است که دانشمندان تاکنون مطالعه نمودهاند.

دیرینه شناس آلبرت پروتوپوپوف (Albert Protopopov) از جمهوری روسیه ساخا میگوید: این کشف منحصربفرد اولین نمونه با حفظ شدگی کامل است که از گرگهای دوره پلیستوسن (Pleistocene) به جای مانده است. ما آن را با گرگهای امروزی مقایسه خواهیم کرد تا بفهمیم آنها چگونه تکامل پیدا کردهاند و همچنین بتوانیم ظاهر آن را بازسازی کنیم.

این کشف، پس از کشف تعدادی توله شیر در یک غار باستانی در همان منطقه در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ انجام شده است، اعضای بدن این جانداران که شامل خز، چنگال، بافت پوست و حتی بافت مغزی نیز هنوز سالم است. پروتوپوپوف اکنون در حال مطالعه این سر گرگ با همراهی دو دانشمند از ژاپن و سوئد است و اعتقاد دارد که این سر متعلق به گرگ بالغ با حدود ۲ سال سن است.

بیشتر بخوانید: کشف توله عصر یخبندان با بینی مخملی

کشف سر گرگ با سن ۴۰۰۰۰ سال

کار آنها شامل تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای جانور و استفاده از تکنیک توموگرافی (tomographic) غیر تهاجمی (non-invasively) برای مطالعه داخل جمجمه است. پروتوپوپوف در ادامه میگوید: نکته منحصربفرد این کشف این است که ما این سر را به همراه بافت نرم حفظ شده و مغز پیدا کردیم.

کشف سر گرگ با سن ۴۰۰۰۰ سال

دانشمندان همچنین در کنار گرگ یک توله شیر کشف کردهاند که به نظر میرسد ماده باشد. محققان معتقدند ممکن است این توله شیر پس از زایمان مرده و سپس در یخ حفظ شده است. این توله که به نام اسپارتاک (Spartak) نامگذاری شده، با کمترین آسیب حفظ شده و برای دانشمندان فرصت شگفت انگیزی برای مطالعه و یادگیری بیشتر درباره این شیرهای باستانی فراهم می کند.

.

بیشتر بخوانید: بازگرداندن فسیل یخ‌زده کره اسب ۴۰ هزار ساله به زندگی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.