ماه‌نورد چینی در سمت تاریک ماه ماده‌ای شبیه به ژله کشف کرد

آژانس فضایی چین اعلام کرد که ماه‌نورد چینی یوتو-۲ که در طرف تاریک ماه به کاوش می‌پردازد در کف یک دهانه برخوردی یک ماده درخشنده شبیه ژل کشف کرده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس‌الرت، ‌ماه‌نورد چینی یوتو-۲ (Yutu-2) بر فراز یک راز عجیب و غریب در سمت تاریک ماه قرار دارد. در کف یک دهانه برخوردی کوچک که اخیراً در ماه ایجاد شده، یوتو-۲ ماده‌ای ناشناخته و براق یافته که آژانس فضایی چین آن را ژلی با درخشش اسرارآمیز توصیف کرده است.

گرچه دانشمندان چینی هنوز ماهیت این ماده را فاش نکرده‌اند، اما طبق گفته سایت Space، به اعتقاد دانشمندان خارجی این ماده نوعی شیشه است که در اثر حرارت ناشی از برخورد شهاب‌سنگی که دهانه را ایجاد کرده تشکیل شده است.

در تاریخ ۲۸ ژوئیه سه روز پس از آغاز دو هفته قمری، تیم دانشمندان یوتو-۲ در مرکز کنترل هوافضای پکن در حال آماده سازی ماه‌نورد برای چرت نیم روزی بودند (فرآیندی که از قطعات حساس یوتو-۲ از گرمای بیش از حد ظهر محافظت می‌کند). اما یو تیانی (Yu Tianyi) عضو تیم کنترل در حین چک کردن تصویر پانوراما از یک دهانه متوجه چیزی غیرمعمول شد. پس از آن محققان ماه‌نورد را کمی بیشتر بیدار نگه داشته و آنرا برای دید بهتر به سمت دهانه چرخاندند.

تصویر دهانه برخوردی
تصویر دهانه برخوردی (China National Space Administration)

محققان چینی در آنجا یک ماده درخشان پیدا کردند، این ماده از نظر شکل، رنگ و بافت با رگولیت (Regolith) اطراف دهانه تفاوت دارد (متأسفانه آنها هنوز هیچ عکسی از این ماده منتشر نکرده‌اند، اما می‌توانید تصاویر ما‌ه‌نورد از دهانه را از اینجا مشاهده کنید).

این ماه‌نورد پس از چک کردن دهانه برای چرت نیم روزی خاموش شده و پس از چرت دوباره روشن شد تا از نور خورشید به هنگام عصر نهایت استفاده را ببرد. یوتو-۲ در این مدت دهانه را با استفاده از طیف سنج قابل مشاهده و مادون قرمز نزدیک (VNIS)، نور منعکس شده از سطح را برای تعیین ترکیب شیمیایی بررسی کرد. ما هنوز به نتایج تجزیه و تحلیل‌ها دسترسی نداریم، اما سطح ماه کاملاً خشک است و بنابراین ممکن است مواد یافت شده مربوط به یک ماده ذوب شده است که دوباره سخت شده تا این یک ماده ژله مانند باشد.

یوتو-۲ در تاریخ ۷ اوت به علت رخداد بادهای خورشیدی در ماه به مدت طولانی به خواب رفت و در روز ۲۵ اوت برای دوباره بیدار شد و برای اکتشافات جدید سفر خود را به سمت غرب ماه ادامه داد.

بیشتر بخوانید: افزایش فاصله ماه از زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.