کشف محل کشتی غرق شده سن خوزه

دولت کلمبیا اعلام کرد که محل کشتی غرق شده سن خوزه که در سال ۱۷۰۸ گنجینه طلا، نقره و زمرد حمل می‌کرد را شناسایی کرده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، پس از ۳۱۰ سال با تجزیه و تحلیل توپ‌های برنزی که در کف دریا از عمق ۶۰۰ متری کشف شده بودند، کشتی اسپانیایی سن خوزه (San José) پیدا شده است. این کشتی در سال ۱۷۰۸ گنجینه‌ای شامل مقدار زیادی طلا، نقره و زمرد حمل می‌کرد و در نبرد با کشتی بریتانیایی در دریای کارائیب غرق شد.

این کشتی به ۶۲ توپ مجهز بود اما نتوانست در برابر کشتی‌های بریتانیایی مقاومت کند. زمانی که سن خوزه غرق شد ثروت عظیمی از پرو به مقصد اسپانیا حمل می کرد، به گفته باستان شناسان ارزش این گنجینه بین ۴ تا ۱۷ میلیارد دلار است. این ثروت قرار بود در جنگ طولانی اسپانیا و فرانسه علیه بریتانیا کمک کند ولی هیچگاه به مقصد نرسید.

بیشتر بخوانید: جزیره راپانویی و مجسمه‌های اسرارآمیز موایی

گنجینه کشتی سن خوزه

کشتی سن خوزه هر سال گنجینه‌های زیادی با خود حمل می‌کرد به همین دلیل کشتی‌های جنگی آن را همراهی می‌کردند، اما در سال ۱۷۰۸ همراهی ناوگان جنگی به تعویق افتاد. فرمانده اسپانیایی آن دریاسالار خوزه فرناندز دسانتیلن تصمیم گرفت که بادبان را تنظیم کرده و حرکت کند، اما بر اثر این اشتباه بزرگ در دریای کارائیب چهار کشتی انگلیسی با سن خوزه مواجه شده و پس از یک نبرد خونین سن خوزه در حالیکه در شعله‌های آتش می‌سوخت به اعماق اقیانوس فرو رفت.

سن خوزه از اهمیت فرهنگی و تاریخی قابل توجهی برخوردار است، زیرا دارای آثار باستانی است که به مورخین کمک می‌کند تا در مورد اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اروپا در اوایل قرن ۱۸ بیاموزند. دولت کلمبیا در نظر دارد برای حفظ و نمایش محتویات کشتی یک موزه و یک آزمایشگاه حفاظت شده بسازد. 

بیشتر بخوانید: کشف گنجینه های شهر گمشده هراکلیون

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.