کشف یک فسیل مربوط به بیگ بنگ در رصدخانه کک

محققان رصدخانه کک (Keck Observatory’s) با استفاده از قویترین تلسکوپ نوری جهان توانستند ابرهای گازی که پس از بیگ بنگ تشکیل شدهاند را مشاهده کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس دیلی، کشف چنین فسیل کمیابی توسط دانشجوی دکترا به نام فرد رابرت (Fred Robert) و پرفسور مایکل مورفی (Michael Murphy) در دانشگاه فناوری سویینبورن (Swinburne)، اطلاعات جدیدی در مورد نحوه تشکیل اولین کهکشانهای جهان ارائه می دهد.

رابرت می گوید: در هر جای جهان که نگاه میکنیم گازها توسط عناصر سنگین پس از انفجار ستارهها آلوده شدهاند. اما این ابرهای خاص و بینظیر حتی پس از انفجار ستارهها در ۱٫۵ میلیارد سال پس از بیگ بنگ نیز آلوده نشدهاند. در صورتی که این ابرها به طور کلی دارای عناصر سنگین باشند مقدار آنها باید کمتر از ۱/۱۰۰۰۰ نسبت به چیزی که در خورشید ما دیده میشود باشد. قانع کننده ترین توضیح برای این مقدار بسیار کم اینست که آنها اثر واقعی از بیگ بنگ هستند.

رابرت و تیم او از دو ابزار رصدخانه کک با نامهای ای اس آی (Echellette Spectrograph and Imager) و اسپکرومتر با رزولوشن بالای (HIRES) استفاده کردند تا طیف کوازار پشت ابرهای گازی را مشاهده کنند. کوازارها تابش روشن از موادی هستند که هنگام سقوط به درون یک سیاهچاله متساعد می شوند، کوازار یک منبع نوری فراهم می کند که در آن سایه های طیفی هیدروژن در ابرهای گازی دیده می شوند.

رابرت می گوید: ما کوازارها را هدف قرار دادیم که در آن محققان قبلی سایه هایی از هیدروژن داشتند و نه عناصر سنگین در طیف های با کیفیت پایین. او همچنین اضافه می کند: این به ما امکان می دهد که چنین فسیل های کمیابی را به سرعت توسط تلسکوپ دوقلو در رصدخانه کک پیدا کنیم.

مورفی می گوید: اکنون می توان برای اطلاعات بیشتر این بقایای فسیلی بیگ بنگ را بررسی کرد. این به ما می گوید که آنها چگونه اینطور کمیاب شدند و به ما کمک کند تا درک کنیم که چگونه برخی از گازها ستارهها و کهکشانها جهان اولیه را تشکیل می دهند و چرا برخی آن کار را انجام نمی دهند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.