حلقه‌های زحل در حال از بین رفتن هستند

مشاهدات کاوشگرهای وویجر ۱ و ۲ در دو دهه نشان می‌دهد که زحل در حال از دست دادن حلقه‌های خود است. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، حلقه‌ها زحل اجزای گرد و خاک و ذرات یخ هستند که تحت تاثیر میدان مغناطیس و جاذبه این سیاره قرار دارند. ستاره شناسان می‌گویند که آنها ممکن است فقط ۱۰۰ میلیون سال آینده باقی بمانند.

جیمز او داناهیو (James O’Donoghue) از مرکز فضایی گدارد ناسا در مریلند گفت: ما برآورد می‌کنیم که بارش بارانی از گرد و غبار در هر نیم ساعت به اندازه یک استخر بزرگ، از ذرات حلقه‌ها را از بین می‌برد. قبلاً تصور می‌شد که حلقه‌ها در ۳۰۰ میلیون آینده سال ناپدید خواهند شد، اما اطلاعات جدید فضاپیمای کاسینی نشان می‌دهد که آنها در ۱۰۰ میلیون سال آینده از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: تصاویر شفق قطبی در سیاره زحل

جنس حلقه‌های زحل

حلقه‌های زحل عمدتاً از یخ تشکیل شده‌اند و اندازه آنها از دانه‌های گرد و غبار میکروسکوپی تا تخته سنگ‌های چندمتری متغیر است. ذرات تشکیل دهنده حلقه‌ها در یک کنش تعادلی بین دو نیروی گرانش زحل و سرعت مداری به دام افتاده‌اند. جاذبه زحل آنها را به سمت سیاره می‌کشد و در مقابل سرعت مداری می خواهد آنها را به بیرون می‌کشد. محققان می‌گویند باران در حلقه‌ها سریع تر از انتظار پیش می‌رود، البته در مقایسه با ۴ میلیارد سال گذشته کندتر است.

این مطالعه جدید در نشریه ایکاروس (Icarus) منتشر شده، نشان می‌دهد حلقه ها در اواسط عمر خود هستند و بعید به نظر می‌رسد که بیشتر از ۱۰۰ میلیون سال دیگر باقی مانده باشند. داناهیو می‌گوید: ما خوش شانس هستیم که می‌توانیم سیستم حلقه‌های زحل را در طول عمر آنها ببینیم. وی اضافه کرد شاید ما سیستم حلقه‌های سیاره‌های غول پیکر مشتری، اورانوس و نپتون را که امروزه بسیار نازک هستند را در نظر نگرفته‌ایم.

بیشتر بخوانید: تصاویر نهایی کاسینی از حلقه های زحل که تاکنون دیده نشده بودند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.