چرا تعداد زیادی از جانوران عصر یخبندان منقرض شدند

جانداران خشکی‌زی امروزی در مقایسه با موجوداتی که در دوران نه چندان دور زندگی می‌کردند، گروه کوچکی به حساب می‌آیند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencenews، حیوانات بزرگی مانند فیل‌ها، گوریل‌ها و خرس‌ها فراوان بوده و همه جا یافت می‌شدند. اما ناگهان صدها گونه بزرگ، از جمله ماموت پشمالو و مارمولک‌های غول پیکر بزرگ با حدود نیم تن وزن ناپدید شدند.

راس مک فی (Ross MacPhee) در کتاب “پایان مگافونا” می‌گوید: کشف علت اینکه چه اتفاقی باعث از بین رفتن این مگافونا (حیوانات بزرگتر از ۴۴ کیلوگرم) در عصر یخبندان شد، دور از تصور نیست. وی دو عامل را به عنوان علت انقراض ارائه می‌کند: همانطور که انسان‌ها در ۵۰،۰۰۰ سال گذشته به بخش‌های جدیدی از جهان نقل مکان کرده‌اند (بوتسوانا سرزمین مادری و منشأ انسان‌های امروزی)، مردم به شکار آنها پرداختند و یا تغییرات آب و هوایی این حیوانات را بیش از حد برای زنده ماندن آسیب پذیر کرد. همانطور که مک فی نشان می‌دهد، هیچ یک از این سناریو با تمام داده‌های موجود منطبق نیست.

پیتر شوتنز (Peter Schouten’s) نقاش موزه تاریخ طبیعی با نقاشی‌های تحسین برانگیزش سعی می‌کند این قهرمانان را به زندگی باز گرداند. گفتنی است مک فی نکات فنی زیادی را جا انداخته اما به طور کلی اطلاعات آموزنده‌ای از یک دوره شگفت انگیز در تاریخ زمین را به خوانندگان کتاب خود می‌آموزد.

بیشتر بخوانید: انقراض‌های دسته جمعی و بزرگ تاریخ زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.