کشف فسیل دایناسور پرنده رنگارنگ با نام کای هون

دیرینه شناسان فسیل یک دایناسور پرنده‌ را یافته‌اند که قدمت آن به ۱۶۱ میلیون سال پیش برمی‌گردد، نام این دایناسور کای هون به معنی رنگین کمان است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این دایناسور پرهای زیبا همانند رنگین کمان داشته و با قدمت ۱۶۱ میلیون سال در شمال چین کشف شده است. دانشمندان بر اساس ساختارهای ریز و درشت موجود در فسیل این دایناسور پرنده که به خوبی حفظ شده، معتقدند که سر، گردن و قفسه سینه آن همانند مرغ مگس خوار امروزی پوشیده از پرهای رنگارنگ بوده است. این ویژگی در پرهای این دایناسور جلوه پر زرق و برقی ایجاد می‌کرده و احتملاً همانند طاووس برای جذب جفت بوده است.

یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دکتر دونگ یو هو (Dongyu Hu) از دانشگاه شنیانگ (Shenyang) این فسیل را در منطقه هبی (Hebei) در شمال چین کشف کردند. دیرینه شناسان نام این دایناسور پرنده را کای هون (Caihong) نام گذاری کردند که یک کلمه ماندارین (Mandarin) و به رنگین کمان است.

دیرینه شناسان نوعی ساختارهای میکروسکوپی در فسیل مشاهده کردند که نشان دهنده وجود لکه‌های روشن است. دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ‌های قدرتمند، بقایای بخش‌هایی از سلول را که ملانوزوم (melanosomes) نامیده می‌شود، کشف کردند. ملانوزوم ساختاری است که در سلول وظیفه رنگ‌آمیزی را به عهده دارد. 

بیشتر بخوانید: هالزکارپتور، عجیب‌ و غریب‌ترین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده

فسیل دایناسور پرنده رنگارنگ با نام کای هون

چاد الیاسون یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی از موزه‌ی میدانی در شیکاگو گفت: این کشف نشان می‌دهد که برخلاف تصور قبلی ما، دنیای ژوراسیک رنگارنگ بوده است.

شکل این ساختارها نشان می‌دهد که پرهای کای هون دارای ملانوزوم‌های پنکیکی شکل، همانند مرغ مگس خوار بود. بخش اعظمی از بدن این دایناسور پرنده دارای پرهای تیره بود، اما پرهای رنگارنگ نیز مانند روبان سر و گردن را پوشانیده بودند. با وجود این که کای هون دارای بسیاری از مشخصات پرنده‌‌ها است، محققان در توانایی پرواز آن تردید داشتند.

بیشتر بخوانید: آرکئوپتریکس اولین دایناسور پرنده تاریخ

این دایناسور یک شکارچی دو پا با جمجمه و دارای دندان‌های تیز مشابه دندان‌های ولوسیراپتور (Velociraptor) بود و احتمالاً از پستانداران کوچک و مارمولک‌ها تغذیه می‌کرد. همچنین بالای چشمانش قشرهایی داشت که شبیه ابروهای استخوانی بوده است.

فسیل دایناسور پرنده رنگارنگ با نام کای هون

اکنون به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که بسیاری از دایناسورها و پرندگان از دایناسورهای کوچک پردار انتهای ژوراسیک تکامل یافته‌اند.

کای هون دو نوع پر داشت، پرهای کرک‌دار و پرهای قلمی مشابه پرهایی که برای نوشتن در زمان‌های قدیم استفاده می‌شد. این دایناسور نخستین موجود شناخته شده با پرهای نامتقارن است ویژگی که پرندگان برای هدایت، هنگام پرواز از آن استفاده می‌کنند. پرهای روی دم نشان می‌دهند که این دایناسور، اولین پرنده‌ای است که از دم برای پرواز استفاده کرده است.

لازم به ذکر است که نام علمی کامل این دایناسور پرنده کای هون جوجی (Caihong juji) به معنی رنگین کمان با یک تاج بزرگ است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.