کشف استخوان سرطانی در فسیل ۲۴۰ میلیون ساله

تیمی از دانشمندان آلمانی، کادانایی و آمریکایی یک نوع سرطان نادر در استخوان یک فسیل که مربوط به اجداد لاکپشتها است، کشف کردهاند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از فیز، این فسیل که پاپوکلیس روزنای (Pappochelys rosinae) نام دارد اجداد لاکپشتهای امروزی بوده و ۲۴۰ میلیون سال قدمت دارد. این موجود مربوط به دوره تریاس در سال ۲۰۱۵ به همراه ۲۰ فسیل دیگر در سال ۲۰۱۵ در یک معدن سنگ آهک در ولبرگ آلمان کشف شد. محققان معتقدند کنه آنها بیشتر به سوسمارهای درختی شبیه هستند تا لاکپشتهای امروزی.

پس کشف این فسیلها آنها را در موزه تاریخ طبیعی در اشتوتگارت نگهداری میکنند. اما یکی از آنها به وضوح متفاوت از سایر فسیلها بود و دارای رشد استخوانی بزرگ در بخشی از استخوان ران بود. محققان نظریههای مختلفی برای توضیح این رشد ارائه دادند اما به نظر میرسد که این تیم دلیل اصلی آن را یافته است؛ استئوسارکوم پریوستئال (periosteal osteosarcoma)، نوعی تومور استخوانی که تقریبا در انسان نیز دیده میشود.

شواهدی از سرطان در فسیلها بسیار نادر است، زیرا تومورهای سرطانی معمولا در بافت نرم دیده میشوند. مشاهده این نوع سرطان در فسیل بسیار نادر است، فقط ۸۰۰ تا ۹۰۰ مورد انسانی در هر سال در ایالات متحده گزارش می شود که باعث می شود که این نمونه واقعا منحصر به فرد باشد. 

کشف استخوان سرطانی در فسیل 240 میلیون ساله

به منظور تشخیص صحیح محققان ابتدا باید علل احتمالی دیگر رشد استخوان مانند عفونت، بیماری یا آسیب دیدگی را رد کنند. در نهایت آنها را یک میکرو سی تی اسکن انجام دادند تا بهتر بتوانند داخل و زیر توده را بررسی کنند، این کار به آنها امکان داد که تا نوع سرطان که سرطان استخوان بود را تشخیص دهند. 

محققان خاطرنشان میکنند که چون شواهدی از سرطان به ندرت در فسیلها مشاهده میشود، سؤالهایی در این زمینه  ایجاد میشود که آیا شیوع این نوع سرطان در میلیونها سال پیش شایع بوده است. یافته هایی مانند این فسیل مربوط به اجداد لاک پشتها شواهدی از شیوع آن در مدت زمان طولانی نشان میدهد.

بیشتر بخوانید: دیکین‌ سونیا با ۵۵۸ میلیون سال سن قدیمی‌ترین حیوان جهان

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.