کشف یک دهانه برخوردی عظیم در زیر یخچال گرینلند

پژوهشگران ناسا موفق به کشف یک دهانه برخوری شهاب سنگ بزرگ شده‌اند که در زیر یخچال گرینلند مدفون شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسکای نیوز، پهنای این دهانه بیش از ۳۶ کیلومتر است و در عمق ۲ کیلومتری قسمت شمال غربی یخچال گرینلند (Greenland) واقع شده است. ناسا بر این باور است که این دهانه می‌تواند یک دهانه برخوردی عظیم حاصل برخورد یک شهاب سنگ پنهان در زیر یخچال گرینلند باشد.

ناسا میگوید: کشف یک دهانه برخوردی (meteorite crater) جدید و عظیم دیگر در زمین واقعاً نادر بود. با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و اندازه گیری‌های رادار که وسط هواپیماها جمع‌آوری شده است، پژوهشگران موفق به کشف این دهانه شدند.

این دهانه که به تارگی کشف شده است در فاصله ۱۸۳ کیلومتری از یک دهانه دیگر که آن هم به تازگی کشف شده بود، قرار دارد. دهانه‌ای که چندی پیش پژوهشگران آن را کشف کرده بودند، هیاواتا (Hiawatha) نام داشت و پهنای آن ۳۱ کیلومتر و قدمت آن ۱۲ هزار سال بود. اما این دهانه‌ای که آنها به تازگی کشف کرده‌اند می‌تواند بیست و دومین دهانه بزرگ در زمین باشد.

دهانهٔ برخوردی

دهانه وردفرت (Vredefort crater) بزرگترین دهانه برخوردی شناخته شده بر روی زمین است که در زمان پدید آمدن و درست پس از برخورد بیش از ۳۰۰ کیلومتر پهنا داشته است. بازمانده‌های این دهانه امروزه در ایالت آزاد کشور آفریقای جنوبی و  شهر وردفرت قرار دارد. هر چند خود دهانه دچار فرسودگی‌های بسیاری شده ولی ساختارهای زمین‌شناختی بازمانده در مرکز دهانه با نام‌هایی چون گنبد وردفرت یا ساختار برخوردی وردفرت شناخته می‌شود، قدمت دهانه وردفرت ۲ میلیارد سال تخمین زده میشود.

دومین دهانه برخوردی بزرگ در زمین دهانه چیکشلوب (Chicxulub crater) در مکزیک است. این دهانه ۱۵۰ کیلومتر پهنا داشته و قدمت آن ۶۶ میلیون سال است. تصور بر این است که برخورد شهاب سنگ به زمین که این دهانه را از خود به جا گذاشت سبب انقراض یک سوم از گونههای جانوری از جمله دایناسورها شد. 

بیشتر بخوانید: کشف راز تکامل منظومه شمسی با مطالعه قدیمی ترین شهاب سنگ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.