کشف بزرگترین تخم ماقبل تاریخ که متعلق به یک موساسور است

بزرگترین تخم خزنده جهان که ۶۶ میلیون سال پیش توسط یک هیولا دریایی ماقبل تاریخ گذاشته شده و در قطب جنوب کشف شده است پوستی نرم مانند تخم لاک پشت دارد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newscientist، دانشمندان یک تخم ماقبل تاریخ فسیل شده در قطب جنوب کشف کرده‌اند که متعلق به ۶۶ میلیون سال پیش است. زمین شناسان دانشگاه تگزاس معتقدند که این تخم ۲۸ سانتیمتری مربوط به موساسور (Mosasaur) هیولای دریایی دوره کرتاسه است، اما پوسته آن کاملاً برخلاف تخم‌های کشف شده از دایناسورها است.

بزرگترین تخم ماقبل تاریخ

این تخم با پوسته نرم دومین تخم کشف شده از نظر اندازه است، بزرگترین تخم متعلق به یک پرنده منقرض شده با نام مرغ فیلی ماداگاسکار است. سنگ‌هایی که تخم در آنها کشف شده حاوی تعداد زیادی فسیل موساسور و گونه دیگری از موجودات دریایی با نام پلیوسور بود.

دکتر لوکاس لوژاندر (Lucas Legendre) زمین شناس دانشگاه تگزاس و نویسنده این تحقیق می‌گوید: این تخم بیشتر شبیه به تخم مارمولک‌ها و مارها بود. وی در ادامه گفت این تخم متعلق به جانداری بود که حداقل ۷ متر طول داشته است، یک خزنده دریایی غول پیکر به نام موساسور که ۱۰۱ تا ۶۰ میلیون سال پیش می‌زیست. گذشته از ابعاد حیرت انگیز تخم کشف آن، این تصور که چنین حیوانات دریایی غول پیکری تخم می‌گذاشتند را به چالش کشید. 

کشف فسیل تخم موساسور

محل کشف این فسیل در سازند لوپز دِ برتودانو (Lopez de Bertodano) از جزیره سیمور (Seymour) در قطب جنوب است، این منطقه میلیون‌ها سال پیش آب و هوای گرم داشت و کل سطح آن پوشیده از جنگل بود. نویسندگان مقاله می‌گویند جایی که فسیل تخم در آن کشف شده نوعی پرورشگاه کم عمق و محافظت شده بود، محیطی پناهگاهی که در آن موجودات دریایی جوان می‌توانستند یک مکان آرام برای رشد خود داشته باشند.

این تخم فسیل شده که شبیه به یک فوتبال بی‌باد است در سال ۲۰۱۱ توسط دانشمندانی از شیلی کشف شد، اما از آن زمان در موزه تاریخ طبیعی ملی شیلی برای تقریباً یک دهه بدون استفاده باقی مانده بود. در این سال‌ها به دلیل ماهیت غیرمعمول و ریشه‌های اسرارآمیز به آن لقب چیز (The Thing) داده بودند، این نام برگرفته از فیلم علمی تخیلی The Thing با نام فارسی موجود است.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.