کوچک‌ترین دایناسور جهان یک پرنده ۵ سانتیمتری بود

دانشمندان یک کهربای ۹۹ میلیون ساله کشف کرده‌اند که در آن جمجمه یکی از کوچک‌ترین دایناسورهای جهان که اندازه آن تنها ۵ سانتیمتر بوده، حفظ شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این دایناسور پردار شبه پرنده چشم‌های برجسته و ۱۰۰ دندان در دهان خود داشت، علاوه بر آن حفظ شدگی جمجمه در کهربا به اندازه‌ای خوب است که گویی یک روز پیش مرده‌ است. محققان با استفاده از این جمجمه ۷ میلیمتری که کوچکتر از زغال اخته است یک مدل کامپیوتری از جمجمه دایناسور ساختند.

این دایناسور که اکیلودنتاویس کانگرائه (Oculudentavis khaungraae) نام گرفته است با افتادن یک لایه از رزین چسبناک بر روی سر مرده و جمجمه کوچک آن در همان رزین حفظ شده است. اکیلودنتاویس با وجود اندازه کوچک یک موجود مینیاتوری درنده بود که در دوره کرتاسه (حدود ۹۹ میلیون سال پیش) در میانمار امروزی می‌زیست.

این نمونه فسیلی جزئیات بی‌سابقه‌ای را در خود حفظ کرده است، به گونه‌ای که فک‌های نسبتاً طولانی و دندان‌های تیز آن به صورت سه بعدی قابل مشاهده هستند. اکیلودنتاویس که به معنای “پرنده دندان چشم” است، کمتر از ۳۰ گرم وزن داشت و به راحتی می‌توانست در کف دست انسان جا بگیرد.

جینگما اوکانر (Jingma O’Connor) نویسنده مقاله و دیرینه شناس آکادمی علوم چین می‌گوید: اکیلودنتاویس نشان می‌دهد که دایناسورها می‌توانستند در اشکال و اندازه‌های مختلف باشند. این دایناسور کمی کوچکتر از مرغ مگس‌خوار بوده است، کوچکترین پرنده‌ای که امروز وجود دارد. فک‌ها پر از ۱۰۰ دندان هستند و چشمان عجیب و غریبی که به طرفین خیره می‌شدند، در دوران ما جانوری شبیه به آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

اکیلودنتاویس مانند مارمولک‌ها دارای کاسه‌ چشم بزرگی بود با دهانه‌های باریک که تنها به مقدار کمی نور اجازه ورود می‌داد، این نشان می‌دهد که احتمالاً فقط در طول روز فعال بوده است. این نمونه همچنین الگویی از همجوشی در استخوان‌های جمجمه نشان می‌دهد که تاکنون در هیچ فسیلی دیده نشده است.

این دایناسور کوچک علی رغم اندازه کوچک یک شکارچی بود و احتمالاً از حشرات کوچک تغذیه می‌کرد. این شیوه زندگی کاملاً متفاوت از پرندگان امروزی هم اندازه‌ای است که دندان ندارند و برای تغذیه به شهد گل‌ها تکیه می‌کنند.

این کشف خیره کننده از دره هوکاونگ (Hukawng Valley) در شمال میانمار کشف شده است، منطقه‌ای که غنی از کهرباهای دوره کرتاسه است. تاکنون کهرباهای فراوانی با نمونه‌های حفظ شده‌ای نظیر دم دایناسور گوشتخوار، تخم کامل پرنده و حتی کنه‌هایی که از دایناسورها تغذیه می‌کردند از این منطقه کشف شده است.

 

بیشتر بخوانید: عنکبوت‌ ماقبل تاریخ دم‌دار که در کهربا حفظ شده است

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.