کشف استخوان یک دایناسور با ۲ متر طول و نیم تن وزن

دیرینه شناسان فسیل یک استخوان ران به طول دو متر کشف کردند که متعلق به یک دایناسور غول پیکر ساروپود بوده و ۱۴۰ میلیون سال قدمت دارد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این استخوان عظیم که تقریباً نیم تن وزن دارد، از یک سایت حفاری غنی از فسیل دایناسور در بخش چارنته (Charente) در جنوب غربی فرانسه کشف شد. سایت حفاری آنجیاک-چارنته (Angeac-Charente) در سراسر اروپا بی‌نظیر است و دیرینه شناسان تاکنون حدود ۷۵۰۰ فسیل استخوان از ۴۵ گونه مختلف دایناسور را از این منطقه کشف کرده‌اند. زمانی که این دایناسور غول پیکر در آنجا زندگی می‌کرد این منطقه یک مرداب بوده است. 

کشف استخوان یک دایناسور با ۲ متر طول و نیم تن وزن

در کنار استخوان ران، داوطلبان موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس از همان لایه خاک رس یک استخوان لگن غول پیکر نیز کشف کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که استخوان ران متعلق به یک ساروپود (Sauropods) است، ساوروپودها گروهی از دایناسورهای گیاه‌خوار با گردن بلند، سر کوچک و ۴ پای ستونی هستند و شامل برخی از بزرگ‌ترین دایناسورهایی می‌شوند که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند.

رونان آلن (Ronan Allain) دیرینه شناس موزه تاریخ طبیعی پاریس می‌گوید: حفظ شدگی استخوان به قدری خوب است که ما می‌توانیم جای عضلات، تاندون‌ها و زخم‌ها را روی آن ببینیم. این یک یافته بسیار نادر است زیرا قطعات بزرگ تمایل به فروپاشی دارند و به راحتی قطعه قطعه می‌شوند.

دیرینه شناسان در تلاش هستند تا اسکلت کامل یک ساروپود را از چندین نمونه مختلف که در دهه گذشته از سایت حفاری آنجیاک-چارنته کشف شده بازسازی کنند، در حال حاضر بازسازی ۵۰ درصد از اسکلت کامل شده است.

بیشتر بخوانید: روزی که دایناسورها مردند!

کشف استخوان یک دایناسور با ۲ متر طول و نیم تن وزن

دایناسورها پیش از اینکه منقرض شوند در حدود ۶۶ میلیون سال پیش بر زمین حکمرانی می‌کردند، انقراض کرتاسه-ترشیری نامی است که به انقراض دسته جمعی آنها داده شده است. سال‌های زیادی اعتقاد بر این بود که تغییرات آب و هوایی سبب تغییر در زنجیره غذایی خزندگان عظیم شده که در نهایت آنها را نابود کرده است.

در دهه ۱۹۸۰ دیرینه شناسان لایه‌ای از ایریدیم (Iridium) کشف کردند که عنصری نادر در زمین است. ایریدیم فقط در فضا یافت می‌شود و اغلب به همراه شهاب سنگها به زمین می‌آید. با سن سنجی لایه ایریدیم مشخص شد که سن آن با زمان انقراض دایناسورها مطابقت می‌کند. یک دهه بعد دانشمندان دهانه عظیم چیکسولوب (Chicxulub) در شبه جزیره یوکاتان مکزیک کشف کردند که با دوره مورد نظر مرتبط است.

اکنون اجماع علمی می‌گوید که انقراض دایناسورها و دهانه چیکسولوب با برخورد یک سیارک بزرگ به زمین مرتبط هستند. با پیش‌بینی اندازه و سرعت ضربه، این تصادف می‌تواند موج شوک بزرگی ایجاد کرده و فعالیت لرزه‌ای به دنبال داشته باشد. سقوط سیارک به زمین سبب ایجاد توده عظیمی از خاکستر شده که کل سیاره را پوشانیده و دایناسورها را برای همیشه منقرض کرده است. 

بیشتر بخوانید: آیا آرژانتینوسوروس بزرگترین دایناسور تاریخ است؟

منبع dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.