دستبند تشخیص تشنج، نجات دهنده جان انسانها

گروهی از محققان هلندی یک دستبند تشخیص تشنج ساخته اند که با دقت بسیار زیادی تشنج را تشخیص می دهد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، براساس یک مطالعه که به تازگی انجام شده بین ۷ تا ۱۷ درصد از تمام مرگ و میر ناشی از عوارض صرع ناشی از تشنج ناگهانی (SUDEP) است. اگر چه علت تشنج کاملا روشن نیست ولی می توان با دستگاههایی از وقوع آنها جلوگیری کرد. 

به طور معمول تشنج در شب و زمانی که فرد در خواب است، رخ می دهد که با تشنج شدید باعث مرگ می شود. اخیرا تشنج شبانه با استفاده از سنسورهای حساس به حرکت در تخت بیمار، شناسایی می شود. پژوهشگران مرکز صرع کمپنهگ (Kempenhaeghe) با همراهی دانشگاه آیندهوون (Eindhoven) و یک کنسرسیوم هلندی یک دستبند (NightWatch) تشخیص تشنج ساخته اند که نتایج بسیار خوبی داشته است.

این دستبند برای استفاده افراد مبتلا به اختلال و صرع مقاوم به درمان ساخته شده و در هنگام خواب بر روی دست این افراد قرار می گیرد. بنا به گفته سازندگان، این دستبند از حسگرهای نوری برای اندازه گیری ضربان قلب و همچنین یک شتاب سنج برای تشخیص حرکات ریتمیک که مخصوص تشنج هستند استفاده می کند.

دستبند تشخیص تشنج، نجات دهنده جان انسانها

اگر چنین حرکاتی (همراه با ضربان قلب غیرعادی) تشخیص داده شود دستگاه شروع به هشدار می دهد تا به سرعت از وقوع تشنج در فرد جلوگیری شود. این دستگاه برای ۲۸ بیمار مبتلا به صرع و به طور متوسط ۶۵ شب در هر بیمار مورد آزمایش قرار گرفت و علاوه بر آن از دوربین های ویدئویی نیز برای درنظر گرفتن تشنج های شبانه خود مورد استفاده قرار گرفتند.

در مقایسه با فیلم های ویدئویی، این دستبد به طور موفقیت آمیزی ۸۵ درصد از حملات جدی و ۹۶ درصد از شدیدترین تشنج ها را تشخیص داد. در مقابل یک سنسور سنتی تشخیص صرع از روی حرکات بیمار در تخت خواب تنها ۲۱ درصد تشنج های جدی را تشخیص داد. پروفسور یوهان آرندس (Johan Arends) از دانشگاه آیندهوون که سرپرست این تحقیق است، امیدوار است که این دستبند بتواند دو سوم از مرگ و میر ناشی از تشنج را کاهش دهد. 

 

 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.