کشف دو سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره جوان در فاصله ۳۰۹ سال نوری

اخترشناسان برای اولین بار موفق به کشف دو سیاره فراخورشیدی در مدار یک ستاره خورشید مانند در فاصله ۳۰۹ سال نوری از زمین شدند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Phys، اخترشناسان از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در شیلی برای تصویربرداری از دو سیاره غول پیکر که به دور ستاره بسیار جوان در گردش بودند، استفاده کردند. آنها می‌‌گویند این سامانه شبیه به منظومه شمسی ما است، اما در مراحل اولیه تکامل خود قرار دارد.

به گفته محققان، این دو غول گازی بسیار بزرگتر از مشتری و زحل هستند و در فاصله بسیار دورتری از ستاره میزبان خود قرار دارند. این ستاره تقریباً ۱۷ میلیون سال سن دارد و ۵۰ میلیون سال پس از انقراض دایناسورها متولد شده است، در حالی که خورشید ما ۴٫۶ میلیارد سال قدمت دارد. ستاره شناسان با مطالعه تصاویر مستقیم این سیستم ستاره‌ای جوان که در ابتدای تکامل قرار دارد، امیدوارند تصویر بهتری از نحوه تکامل منظومه شمسی در چند میلیون سال اول، بدست آورند.

در این سیستم، نزدیکترین سیاره به ستاره میزبان ۱۴ برابر بزرگ‌تر از مشتری بوده و در فاصله‌ حدود ۱۶۰ برابر مسافت زمین تا خورشید (فاصله زمین از خورشید حدوداً ۱۵۰ میلیون کیلومتر است) قرار دارد. سیاره دیگر ۶ برابر مشتری بوده و مدار آن ۳۲۰ برابر فاصله زمین از خورشید است. سیاره بزرگ‌تر که TYC 8998-760-1 نام دارد در حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد دما دارد و احتمالاً دارای جو بسیار متلاطمی است.

کشف دو سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره جوان

تاکنون فقط دو سیستم ستاره‌ای به طور مستقیم توسط اخترشناسان دیده شده بود، اما هر دو ستاره این سیستم‌ها به طور قابل توجهی با خورشید تفاوت داشتند.

دانشمندان هنگام جستجوی سیارات غول پیکر جوان در اطراف ستاره‌ها با ابزار SPHERE تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، این سیستم را کشف کردند. این ابزار نور ستاره میزبان را مسدود می‌کند تا امکان مشاهده سیارات کم نورتر فراهم شود. مشاهده سیارات قدیمی‌تر، مانند سیاره‌های منظومه شمسی به علت سرد بودن با این روش دشوار است اما چون سیارات جوان داغ‌تر هستند در نور مادون قرمز روشن‌تر دیده می‌شوند.

محققان در طول سال گذشته با گرفتن چندین عکس و همچنین استفاده از داده‌های سال ۲۰۱۷ تأیید کردند که این دو سیاره جزئی از یک سیستم ستاره‌ای هستند.

.

بیشتر بخوانید: سیاره فراخورشیدی پروکسیما بی، احتمالاً بیش از حد شبیه زمین است

منبع Phys Dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.