عبور سیارک عظیم از کنار زمین در ماه آینده میلادی

تصاویر نشان می‌دهند که یک سیارک عظیم با قطر بیش از ۴ کیلومتر، قرار است در انتهای ماه آینده میلادی یعنی ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) از کنار زمین عبور کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newsweek، طبق اعلام مرکز مطالعات اشیاء نزدیک به زمین (CNEOS) ناسا این سنگ آسمانی غول پیکر که به (۵۲۷۶۸) ۱۹۹۸ OR2 مشهور است بزرگترین سیارکی است که در سال ۲۰۲۰ از کنار زمین عبور خواهد کرد. داده‌های CNEOS نشان می‌دهد که قطر این شیء بین ۱٫۷ و کمی بیش از ۴٫۱ کیلومتر است.

کمترین فاصله این سیارک در روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ساعت ۴:۵۶ بعد از ظهر به وقت تهران خواهد بود. سیارک (۵۲۷۶۸) ۱۹۹۸ OR2 با سرعت حدود ۳۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت از فاصله ۶٫۴ میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد، این فاصله ۱۶ برابر فاصله ماه از زمین است. 

مدار این سیارک کاملاً شناخته شده است و طبق پیش بینی مسیر آن، حداقل تا دو قرن آینده احتمال برخورد آن به زمین وجود ندارد. با این وجود، این جسم به صورت “بالقوه خطرناک” طبقه بندی شده است زیرا ۰٫۰۵ واحد نجومی از زمین فاصله خواهد داشت. 

مدار سیارک (52768) 1998 OR2
مدار سیارک (۵۲۷۶۸) ۱۹۹۸ OR2

براساس اطلاعات مرکز مطالعات اشیاء نزدیک به زمین ناسا، نزدیک‌ترین فاصله این سیارک با زمین در سال ۲۰۷۹ برابر با حدود ۱٫۶ میلیون کیلومتر (پنج برابر فاصله ماه از زمین) خواهد بود. به گفته EarthSky این سیارک در طی دو قرن آینده نزدیک‌ترین جسم آسمانی است که از کنار زمین عبور می‌کند.

هر سیارک یا دنباله‌داری که در مسیر خود به دور خورشید حداکثر از فاصله ۱۹۴ میلیون کیلومتری خورشید و ۴۸ میلیون کیلومتری زمین عبور کند به عنوان جسم نزدیک به زمین (NEO) شناخته می‌شود.

تصویر سیارک (52768) 1998 OR2
تصویر سیارک (۵۲۷۶۸) ۱۹۹۸ OR2

با نزدیک شدن سیارک (۵۲۷۶۸) ۱۹۹۸ OR2 به زمین، ستاره شناس جیانلوکا ماسی (Gianluca Masi) در تاریخ ۶ مارس با استفاده از تلسکوپ روباتیک النا در سکانو (Ceccano) در مرکز ایتالیا، موفق شد یک عکس از آن تهیه کند (تصویر بالا). این سنگ فضایی در هنگام گرفتن این عکس ۳۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد.

 

بیشتر بخوانید: سیارک ماسک‌دار ۱۰ اردیبهشت از کنار زمین عبور می‌کند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.