نهنگی که نه با پا و نه با دم بلکه با حرکت کمر شنا می‌کرد

دیرینه شناسان گونه‌ای از اجداد نهنگ‌های امروزی را کشف کرده‌اند که برخلاف نهنگ اولیه و امروزی نه با پا و نه با دم شنا می‌کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، همانطور که احتمالاً از قبل می‌دانید اجداد نهنگ‌های امروزی از جانداران چهارپای خشکی تکامل یافته‌اند. فسیل‌هایی که قبلاً کشف شده‌اند نشان دهنده یکی از نکات مهم تکاملی در تاریخ است که در آن موجوداتی که هنگام شنا از پاهای خود استفاده می‌کردند به سمت شنا با دم تکامل پیدا کردند.

در سال ۲۰۰۷ بقایای فسیل شده جانوری به نام ایگیستوس گِهِنیا (Aegicetus gehennae) در صحرای غربی مصر کشف شد. این جانور حدود ۳۵ میلیون سال پیش (در دوره ائوسن) می‌زیست و عضو خانواده پروتوستیدی (Protocetidae) از نهنگ‌های اولیه نیمه آبزی بود.

در مطالعه اخیر تیمی از دیرینه شناسان به رهبری فیلیپ جینجریچ (Philip Gingerich) از دانشگاه میشیگان اخیراً نگاهی تازه به فسیل این جانور انداختند. دانشمندان پس از بررسی تشخیص دادند که احتمالاً ایگیستوس مانند تمساح با حرکت کمر شنا می‌کرده است. این روش شنا برخلاف پروتوستیدی‌های اولیه و نهنگ‌های کاملاً آبزی بعدی بود.

جینجریچ در ادامه می‌گوید: نهنگ‌های پروتوستیدی که ۴۷ تا ۴۱ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند شناگرانی بودند که با پا شنا می‌کردند، اما از حدود ۳۷ میلیون سال پیش به نهنگ‌های شنا کننده با دم تبدیل شدند. ایگیستوس از نظر زمان ظهور و شکل یک گونه میانی بوده و با ستون مهره‌های بزرگ، قدرتمندتر از مهره‌داران شناگر با دم بود.

نهنگی که نه با پا و نه با دم بلکه با حرکت کمر شنا می‌کرد

این نهنگ منحصربفرد که اسکلت تقریباً کامل است، احتمالاً نر بوده و تقریباً ۹۰۷ کیلوگرم وزن و حدود ۳٫۷ متر طول داشت. در مقایسه با نمونه‌های اولیه پروتوستیدی، نهنگ‌های ایگیستوس به طور کلی بدن و دم طولانی‌تر و پاهای عقبی کوچک داشتند، آنها همچنین فاقد اتصال محکم بین پاهای عقب و ستون مهره بودند. این ویژگی‌ها حاکی از آن است که نسبت به اجدادشان آبزی‌تر بوده و کمتر به خشکی می‌رفتند.

این مقاله به تازگی در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.