نامگذاری گونه جدید پتروسور دندان‌دار به نام خاندان تارگرین

بقایای فسیلی یک پتروسور (Pterosaurs) دندان‌دار که بیش از ۱۳۰ میلیون سال قدمت دارد و به تازگی شناسایی شده به نام خاندان تارگرین، معروف‌ترین خاندان سریال بازی تاج و تخت (Game of Throne) نامگذاری شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Iflscience، این پتروسور که تارگرین‌دراکو ویدنروتی (Targaryendraco wiedenrothi) نام دارد یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین اسکلت‌ها از این جنس است که تاکنون کشف شده. این فسیل دارای تمام دنده‌های این جانور بوده و به همراه آن بال‌های بلند و فک پایین با دو دندان تیز و برنده وجود دارد. استخوان‌های فسیلی غیرعادی و تیره رنگ این پتروسور اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط یک فسیل شناس آماتور در هانوفر آلمان کشف شده و متعاقباً به موزه تاریخ طبیعی اهدا شد.

اما قبل از اینکه پتروسورها به صورت هیولاهای تخیلی به داستان‌های جورج آر آر مارتین (George RR Martin) بپیوندند به عنوان خزندگان پرنده در گروه اورنیتوچیروس (Ornithocheirus) طبقه بندی می‌شدند، گونه‌ای گریزان با تاریخ پیچیده که تاکسونومی آنها در بین دیرینه شناسان با اختلاف نظرهای زیادی همراه بود. در طول دهه‌های گذشته چندین گونه از آنها به علت فقدان شواهد فسیلی کافی و کمبود اطلاعات درباره خزندگان پرنده در جنس‌های مختلفی طبقه بندی شده‌اند.

تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک داده‌ها و مقایسه‌های آناتومیکی با سایر گونه‌های نشان داد که شش پتروسور شناخته شده دیگر ارتباط نزدیکی با گروه تارگرین‌دراکو دارند. این گونه‌ها در مجله زیست شناسی تاریخی (Historical Biology) شرح داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین پرنده ماقبل تاریخ با بال‌هایی به طول ۱۰ متر

رودریگو پگاس (Rodrigo Pêgas) رهبر این مطالعه و دیرینه شناس دانشگاه فدرال ABC در سائو برناردو برزیل، به نشنال ژئوگرافی گفت: همه این گونه‌ها از محیط‌های کم عمق ساحلی بودند که احتمالاً از ماهی‌ها تغذیه می‌کرده‌اند. نازک بودن فک بارزترین ویژگی آنها بوده و باریک‌ترین فک را در میان پتروسورهای دندان‌دار، دارند.

نامگذاری گونه جدید و دندان‌دار پتروسور به نام خاندان تارگرین

پگاس در ادامه می‌گوید: اکتشافات بیشتر درباره پتروسورها درک ما را افزایش می‌دهد، در مجموع جنس تارگرین‌دراکونیا نشان می‌دهد که تنوع پتروسورهای دندان‌دار کرتاسه بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، است.

جنس جدید تارگرین‌دراکونیا تا حد زیادی توسط فک باریک‌شان مشخص می‌شوند، این نشان می‌دهد که آنها با جنس اورنیتوچیروس با فک گرد تفاوت دارند. نام غیرمعمول آنها به معنی اژدهای تارگرین است. فسیل‌ این گونه‌ها به رنگ تیره غیرعادی هستند که احتمالاً در نتیجه مواد معدنی موجود در صخره‌هایی است که این جانوران در کرتاسه در آن زندگی می‌کردند. گودالی که فسیل در آن کشف شده دارای سنگ‌های آهک و مادستون آهکی بود که احتمالاً عامل رنگ آمیزی اژدها مانند فسیل است. علاوه بر رنگ، پگاس به خاطر علاقه‌ای که به سریال بازی تاج و تخت داشت این نام را انتخاب کرده است.

بیشتر بخوانید: آرکئوپتریکس اولین دایناسور پرنده تاریخ که توانایی پرواز داشته اما نه مانند پرندگان امروزی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.