کشف ملکول‌های آلی قدیمی و متان در مریخ

ناسا اعلام کرد که مریخ‌نورد کنجکاوی موفق شده ملکول‌های آلی قدیمی و متان را در سطح مریخ کشف کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ناسا، این کشف به همراه کشف نوسانات فصلی گاز متان در جو مریخ که در این روز اعلام شد جدی‌ترین شواهد مربوط به احتمال وجود حیات در مریخ در دوران‌های پیش است که تاکنون به دست آمده است. یافته‌های جدید شامل مولکول‌های آلی (organic molecules) در سنگ های رسوبی سه میلیارد ساله در نزدیکی سطح و همچنین تغییرات فصلی در سطح متان موجود در اتمسفر مریخ است، این تحقیق در نسخه ۸ ژوئن مجله Science منتشر شده است.

دانشمندان می‌گویند این کشف‌ها که توسط  کنجکاوی (Curiosity) انجام شده ممکن است توضیحات غیرزیستی داشته باشند و درنتیجه سئوال مربوط به احتمال وجود حیات در مریخ کماکان جذاب ولی بدون پاسخ باقی می‌ماند. این مریخ‌نورد در نتیجه حفاری در عمق تقریباً پنج سانتی‌متری در سنگ‌های رسوبی ۳٫۵ میلیاردساله سه نوع مختلف از مولکول‌های آلی کشف کرده‌است. این حفاری در اطراف دهانه برخوردی گیل (Gale Crater) صورت گرفته که از قرار معلوم محل دریاچه خشک شده مربوط به دورانی است که مریخ سیاره‌ای گرم‌ و مرطوب‌ بوده است.

کنجکاوی در عین حال توانسته ‌یک چرخه فصلی در میزان گاز متان موجود در لایه‌های پایینی اتمسفر مریخ اندازه‌گیری کند. حدود ۹۵ درصد از متان موجود در اتمسفر زمین در نتیجه فعالیت‌های زیستی تولید می‌شود ولی دانشمندان می‌گویند هنوز برای مرتبط دانستن متان موجود در اتمسفر مریخ با حیات، بسیار زود است.

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

مولکول‌های آلی یکی از مواد اصلی سازنده حیات هستند هر چند کنش‌های شیمیایی نامرتبط با حیات نیز می‌توانند این مولکول‌ها را تولید کنند. دانشمندان می‌گویند برای تشخیص اینکه این مولکول‌ها در مریخ در نتیجه یک روند زیست‌شناختی بوجود آمده‌اند هنوز زود است. خبرگزاری رویترز می‌افزاید احتمال وجود داشتن حیات حتی در شکل میکروبی آن در نقطه دیگری از فضا یکی از مهم‌ترین پرسش‌های علمی است.

جن آیگن‌براد (Jen Eigenbrode) زیست‌شناس مرکز فضایی گدارد ناسا در مریلند و نویسنده این مقاله می‌گوید: ترکیبات آلی سه منبع دارند. اولی می‌تواند زیستی باشد، که ما از آن اطلاع نداریم. منبع دوم می‌تواند شهاب‌سنگ باشد و آخری روندهای زمین‌شناسی یعنی شکل‌گیری خودبه‌خود صخره‌هاست. این مریخ‌نورد که به دانشمندان کمک کرده در مورد احتمال وجود حیات در کره مریخ تحقیق کنند اولین بار در سال ۲۰۱۴ بطور قطعی وجود مولکول‌های آلی را در دهانه گیل و در میان رسوبات دریاچه خشک شده پیدا کرد ولی ترکیب مواد آن محدودتر بود.

مرخ‌نورد کنجکاوی در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا با موشک اطلس ۵ (Atlas V) به مریخ فرستاده شد و حدود ۸ ماه بعد در ۶ اوت ۲۰۱۲ در سطح این سیاره فرود آمد. ماموریت این مریخ‌نورد جستجو برای یافتن نشانه‌های حیات در سیاره سرخ است، کنجکاوی سفر ۵۶.۳ میلیون کیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده‌ است.

بیشتر بخوانید: آبهای شور مریخ می تواند اکسیژن کافی برای حیات داشته باشد

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.