ناسا کشف گاز متان را در مریخ تایید کرد

ناسا با انجام دو ماموریت جداگانه وجود گاز متان در نزدیکی دهانه گیل را تایید کرد. گفته میشود که کشف متان یک سرنخ امیدوار کننده برای جستجوی زندگی در سیاره سرخ است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌ میل، کاوشگر کنجکاوی در سال ۲۰۱۳ از وجود نشانه‌های قوی گاز متان در مریخ خبر داد. حال، تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده توسط کاوشگر مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا در آن سال نشان می‌دهد که این فضاپیما نیز تنها یک روز پس از کاوشگر کنجکاوی وجود متان در مریخ را مشاهده کرده است. بنابراین مشاهدات این دو فضاپیما تأییدی بر وجود متان روی مریخ است.

مقدار متان موجود در مریخ

به گفته مارکو جورانا (Marco Giuranna) از موسسه نجوم و سیاره شناسی داده های کاوشگر مارس اکسپرس نشان میداد که در اتمسفر مریخ ۱۵ بخش در میلیارد (۱۵ppb) متان وجود دارد و درست یک روز پس از آن کاوشگر کنجکاوی مقدار متان موجود در مریخ را ۶ppb اعلام کرد.

جورانا میگوید: اگر چه این میزان نسبتاً کم است ولی برای مریخ قابل توجه به حساب می‌آید و با توجه به اندازه گیری ما از مدار، مقدار ۴۶ تن متان در منطقه ای به وسعت ۴۹۰۰۰ کیلومتر مربع بدست آمد.

ناسا کشف گاز متان را در مریخ تایید کرد

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ

گاز متان می‌تواند از طریق فرآیندهای زیستی و زمین‌شناسی تولید شود. بنابراین وجود آن نشانه قطعی وجود حیات در مریخ نیست. ولی می‌تواند دانشمندان را به پیدا کردن مسیری درست برای مطالعاتشان راهنمایی کند.

در ابتدا دانشمندان تصور می‌کردند که این گاز متان از داخل دهانه گیل (Gale) در مریخ انتشار می‌یابد ولی یافته‌های جدید با این فرضیه متفاوت است. محققان هم‌اکنون مدعی شده‌اند که این گاز از زیر یک لایه یخ در شرق دهانه آزاد شده است.

محققان مؤسسه ملی ژئوفیزیک رم اظهار کرده‌اند که گسل‌های تکتونیکی‌ای را شناسایی کرده‌اند که ممکن است در زیر یک منطقه دارای یخ‌های کم عمق گسترش یافته باشند. این دانشمندان معتقدند که ممکن است این یخ به‌صورت دوره‌ای گاز متان را درون اتمسفر انتشار دهد.

بیشتر بخوانید: برای اولین بار به صدای مریخ که توسط کاوشگر ناسا ضبط شده گوش دهید

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.