کشف یک سیاره فراخورشیدی هم اندازه زمین با فاصله ۱۰۰ سال نوری

ماهواره جستجوگر حیات فرازمینی ناسا سیاره‌ای به اندازه زمین کشف کرده که در کمربند حیات قرار دارد و به دور ستاره میزبان خود که تنها ۱۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، می‌چرخد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این سیاره جدید که TOI 700 d نام دارد مدار بسیار سریعی دارد به گونه‌ای که هر سال آن برابر با ۳۷ روز زمین است. TOI 700 d فقط به اندازه ۸۶ درصد زمین از ستاره میزبان خود انرژی دریافت می‌کند، زیرا ستاره میزبان در حدود ۴۰ درصد خورشید ما جرم دارد و فقط نصف آن گرما تولید می‌کند.

اندازه و موقعیت سیاره در کمربند حیات امیدوار کننده است، به همین علت ممکن است دارای آب مایع در سطح خود باشد اما این مسئله هنوز تایید نشده است. این موفقیت ماهواره تس (TESS) در نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا در هونولولو (Honolulu) هاوایی اعلام شد.

ماهوراه سه سیاره را در اطراف ستاره TOI 700 یافت که تنها یکی ا آنها در داخل کمربند حیات قرار دارد. کمربند حیات که به آن منطقه قابل سکونت هم گفته می‌شود فاصله مناسب از ستاره میزبان است که در آن محدوده، دما برای وجود آب مایع در سطح سیاره مناسب است.

کشف یک سیاره جدید به اندازه زمین که ۱۰۰ سال نوری فاصله دارد
موقعیت سیاره TOI 700 d در اطراف ستاره میزبان، منطقه سبز رنگ کمربند حیات یا محدوده قابل سکونت است.

پال هرتز (Paul Hertz) از مدیران ناسا گفت: ماهوره به طور خاصی برای یافتن سیارات هم اندازه زمین در مدار ستاره‌های مجاور طراحی و راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: کهکشان راه شیری ۱۰ میلیارد سیاره شبیه زمین دارد

ستاره شناسان قبلاً سیارات فراخورشیدی را به علت یک خطا، اشتباه طبقه بندی می‌کردند زیرا تصور بر این بود که این سیارات به علت بزرگ بودن یا گرمای بیش از حد شرایط داشتن حیات فرازمینی را ندارند. اما تیمی از ستاره شناسان آماتور این خطا را شناسایی و آن را اصلاح کردند. این کشف بعداً توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر تأیید شد.

ماهوراه تس سیارات فراخورشیدی را با استفاده از روش گذر (Transit) پیدا می‌کند، در این روش ماهواره در منطقه خاصی از آسمان شب منتظر می‌ماند و پس از عبور سیاره از مقابل ستاره آن را شناسایی و مورد مطالعه قرار می‌دهد. این گذارها اغلب حاکی از وجود یک سیاره در حال چرخش در اطراف ستاره است که سبب افت درخشندگی ستاره شده و با تجزیه و تحلیل آن شواهدی از اندازه، سرعت و ترکیب شیمیایی اتمسفر سیاره به دست می‌آید.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این سیاره از چه چیزی ساخته شده (گازی، یخی و یا سنگی) به همین دلیل با انجام شبیه سازی‌های کامپیوتری در تلاش برای کشف آن هستند. این سیاره به ستاره میزبان قفل گرانشی شده است، به این معنی که همانند ماه و زمین همیشه یک طرف آن رو به ستاره است.

بر اساس یکی از شبیه سازی‌ها TOI 700 d پوشیده از اقیانوس با اتمسفر متراکم است که دارای مقدار زیادی دی اکسید کربن می‌باشد. شبیه سازی‌ دیگر پیشنهاد می‌کند که یک طرف سیاره همیشه پوشیده از ابر است. مدل سوم پیش بینی می‌کند که این سیاره یک نسخه بدون ابر از زمین است که در آن وزش باد از سمت شب شروع شده و به سمت روز می‌رسد.

بیشتر بخوانید: ۵ ادعای جسورانه برای وجود حیات فرازمینی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.