کشف ۲ سیاره شبیه زمین در فاصله ۱۲٫۵ سال نوری

ستاره شناسان دو سیاره فراخورشیدی شبیه زمین جدید کشف کرده‌اند که ممکن است شرایط مناسب برای حیات داشته باشند، از همه مهمتر اینکه آنها تنها ۱۲٫۵ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Sciencealert، یک تیم بین المللی از دانشمندان به رهبری دانشگاه گوتینگن در آلمان اخیرا اعلام کردند که ۲ سیاره شبیه زمین در اطراف ستاره تیگاردن (Teegarden’s star) کشف کرده‌اند. آنها در یک نشست مطبوعاتی اعلام کردند که هر دو سیاره شبیه سیارات داخلی منظومه شمسی هستند.

ماتیا زکمستر (Mathia Zechmeister) نویسنده اصلی این مقاله از موسسه اخترفیزیک دانشگاه گوتینگن می‌گوید: آنها فقط کمی سنگین‌تر از زمین هستند و در کمربند حیات قرار دارند، جایی که در آن آب می‌تواند به صورت مایع در سطح سیاره وجود داشته باشد.

ستاره تیگاردن یک کوتوله قرمز سبک‌تر و کم نورتر از خورشید است که در صورت فلکی حمل (Aries) قرار داشته و در سال ۲۰۰۳ کشف شد. این سومین سیستم خورشیدی نزدیک و در همسایگی خورشید است که کمی دورتر از سیستم آلفا قنطورس (Alpha Centauri) و ستاره بارنارد است.

کشف سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره تیگاردن

به طور معمول، دانشمندان سیارات فراخورشیدی را با استفاده از مقادیر موقت نور ستاره‌های دور کشف می‌کنند اما آنها برای این کشف از روش دیگری استفاده کردند. آنها برای این کشف از ابزار CARMENES واقع در رصدخانه کالار آلتو (Calar Alto) در اسپانیا استفاده کردند که در آن تغییرات شتاب ستاره‌ها را برای مطالعه ستاره تیگاردن مورد مطالعه قرار دادند. پس از ۳ سال مطالعه آنها متوجه جنبش تولید شده توسط ۲ سیاره تیگاردن بی (Teegarden b) و تیگاردن سی (Teegarden c) شدند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین سیارات کهکشان راه شیری

 

 

هر دو سیاره ممکن است قابلیت پشتیبانی از حیات داشته باشند، اما تیگاردن بی به احتمال ۶۰ درصد دارای سطح معتدل است. ستاره شناسان تخمین زده‌اند که درجه حرارت در این دنیای تازه کشف شده بین ۰ و ۵۰ درجه سانتیگراد است. در همین حال، تیگاردن سی که نزدیک به لبه کمربند است و احتمالا بیشتر شبیه به مریخ است، زیرا درجه حرارت در سطح آن ممکن است منفی ۴۷ درجه سانتیگراد باشد.

سیارات تیگاردن بی و تیگاردن سی به لیست سیارات فراخورشیدی اضافه می‌شوند، تیگاردن بی دارای بالاترین شاخص شباهت به زمین با فاکتورهایی نظیر جرم و قرار گرفتن در معرض تابش خورشیدی است. زکمستر می‌گوید: هر دو سیاره اتمسفر دارند که احتمال وجود حیات را در آنها را تقویت می‌کند.

تیگاردن بی و تیگاردن سی در موقعیت منحصر به فرد برای مشاهده سیارات در منظومه شمسی هستند. اگر زندگی هوشمند در هر دو جهان وجود داشته باشد، آنها می‌‌توانند از طریق روش گذر (هنگامی‌ که جرم کوچکتری از مقابل جرم بزرگتری در آسمان عبور می‌کند) زمین را در حال چرخش به دور خورشید ببینند. این تیم افزودند که این سیاره‌های جدید ممکن است بخشی از یک سیستم بزرگتر باشند.

بیشتر بخوانید: هابل برای اولین بار در اتمسفر یک سیاره قابل سکونت بخار آب پیدا کرد

منبع techtimes
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.