تصویر برخورد ۲ ستاره به همدیگر

دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا یک تصویر شگفت انگیز از یک سیستم دوگانه ستارهای گرفتهاند که دو ستاره را در حال برخورد به همدیگر نشان می دهد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، مرگ یک ستاره دوتایی به طرز چشمگیری می تواند خشونت آمیز باشد. این تصویر نشان می دهد که سیستم دوگانه R Aquarii، یک غول قرمز که توسط همدمش، یک کوتوله سفید کوچکتر و سفید تر، به طرز شگفت انگیزی در حال نابودی است.

این لحظه دراماتیک شما فقط ۶۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در همسایگی زمین قرار دارد به همین دلیل است که ستاره شناسان علاقه زیادی به این رویداد دارند. اما این تصویر جدید از تعامل دو ستاره که توسط ابزار SPHERE تلسکوپ بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا گرفته شده، یک نگاه اجمالی فوق العاده دقیق از این فرآیند به ما می دهد.

تصویر برخورد 2 ستاره به همدیگر

برای کنتراست بهتر در اینجا تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل از سحابی Cederblad 211 گرفته شده آورده شده است (بیشتر بخوانید: واضح ترین عکس تلسکوپ هابل از ادغام دو کهکشان).

آنچه که در اینجا اتفاق می افتد بسیار آشفته است. غول قرمز با عنوان ستاره متغیر میرا (Mira) یک ستاره در پایان عمر خود شناخته میشود. این نوع ستاره ها حداقل نیمی از مواد خود را از دست داده و روشنایی آنها به ۱۰۰۰ برابر خورشید رسیده است. 

کوتولهی سفید، ستارهای که سوخت هسته آن به پایان رسیده نیز بسیار مشغول است. ماده ای که غول قرمز به آن میخورد بر روی سطح کوتوله سفید تجمع یافته و گاهی اوقات موجب انفجار هستهای عظیمی می شود که مواد را به فضا پرتاب می کند.

این تصویر شگفت انگیز واضح نشان می دهد که هر دو ستاره ها در مرکز جتی از مواد در حال چرخش به بیرون هستند. در نهایت، این سیستم دوگانه ممکن است در اثر یک انفجار بزرگ از نوع ابرنواختر IA پایان یابد.

 

 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.